شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

بسبب غلاء الأسعار ونقص الأدوية.. المرضى للحكومة: ارحموا الغلابة

بسبب غلاء الأسعار ونقص الأدوية.. المرضى للحكومة: ارحموا الغلابة
انتشرت في الآونة الأخيرة ظاهرة نقص الأدوية في سوق الدواء المصري، حتى بعد قرار وزارة الصحة بزيادة ثمن بعضها، حيث يوجد الكثير من أنواع الأدوية غير متواجد

انتشرت في الآونة الأخيرة ظاهرة نقص الأدوية في سوق الدواء المصري، حتى بعد قرار وزارة الصحة بزيادة ثمن بعضها، حيث يوجد الكثير من أنواع الأدوية غير متواجد في شركات أو مخازن التوزيع.

وفي حوار خاص لـ”رصد” مع أحد الصيادلة ويدعي بدر فتحي من البحيرة، قال إنه بتاريخ 16 من الشهر الجاري أعلن مجلس الوزراء بزيادة أسعار الدواء الأقل من 30 جنيها بنسبة 20%، والدواء الأقل من 10 جنيهات زيادة 2 جنيها، وأضاف إنه يوجد الكثير من الأدوية الأخرى زادت بطريقة عشوائية خلال الشهرين الماضيين وتجاوزت بعض الزيادة نسبة 500% وحتى الآن رغم الزيادة إلا أنه يوجد الكثير من الأدوية غير متواجدة في السوق.

وأوضح لنا أبرز أنواع الأدوية غير المتوفرة بالسوق، وضرب أمثلة لبعض الدواء الذي يحتاجه المريض لعلاج السكر وغير متوفر مثل “ديافانس 5 مجم أقراص، دياميكرون 60 مجم أقراص، جليمبرايد بلس أقراص، وغيرها من الأدوية”.

وأبرز الأدوية الموسعة للشعب الهوائية والكحة “فنتولين “شراب”، ميوكوفيلين “شراب”، فنتوكف “شراب”، اوكتوفنت “شراب”، فاركولين “شراب”، سالبوفنت “شراب”، سالبيوتامول “شراب”، برونكوتيرول “شراب”، وغيرها من الأدوية في هذا الجانب”.

وبعض أدوية الأطفال الخاصة بارتفاع درجة الحرارة، أو الانتفاخ مثل “كونتافيفر ان “شراب”، سيتافين “شراب”، سيتال “لبوس”، ماء غريب “شراب”، أكوافيرا “شراب”، وبعض الأدوية الخاصة بعلاج قرحة وحرقان المعدة والهضم مثل “موتيليوم “شراب”، وموتينورم “شراب”، وجاستروموتيل “شراب”، وفاركوتليوم “شراب”، وداي ايز “شراب”، ونيوديجستين “شراب”، وديجستين “أقراص”، والعديد من الأدوية الأخرى”.

شكوى المواطنين 

وبسؤال بعض المرضى المتواجدين في المكان، قالت الحاجة عطيات :”أنا باخد علاج للسكر اسمه ديافانس بقالي أكتر من 3 شهور مش لاقياه وطلبت من الدكتور اللي أنا متابعه معاه يديني البديل، كتب لي حاجة اسمها جليمبرايد بلس اشتريت منه علبه وبعدين بحثت عنه في أكثر من صيدلية ولكن لم أجده برده والآن مش عارفة أعمل إيه!”.

وتابع محمود حمدي: “أنا عندي ابني عنده سنتين ويعاني من حساسية شديدة علي الرئه، وكشفنا عند دكتور أطفال وكتب له نوع دوا اسمه فنتولين، بحثت عنه في أكتر من صيدلية، لكن كل اللي أروح له يقوللي مفيش، ولما كلمت الدكتور قاللي خلي الصيدلي يعطيك أي بديل له، وبردو كل ما أروح لحد يقول مفيش ولا النوع ده ولا بديله، دلوقت أنا أروح فين ولا أعمل أيه، زودوا سعر الدوا ومش لاقيينه بردو، حسبي الله ونعم الوكيل في اللي ماسكين البلد وينتقم منهم ربنا”.

وأضافت أم خالد :”إحنا ناس علي قد حالنا، وزوجي شغال علي دراعه، يوم بيلاقي شغل و10 قاعد في البيت، وعندي طفل عنده سنتين، كنت متعوده إنه لما يجيله دور سخونيه بجيبله دولفين لبوس وبروفين شراب ومضاد حيوي كيورسيف شراب، كان تمنهم 14 جنيه، دلوقت سألت علي تمنهم لقيته 20 جنيه، أقسم بالله الـ 6 جنيه الفرق دول ما أنا عارفه أجيبهم منين، والواد تعبان، المفروض الحكومة يخلوا عندهم رحمة بالناس الغلابه، حسبي الله ونعم الوكيل في الحكومة وكل اللي اتسبب في الغلاء اللي احنا فيه ده”.



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023