شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

بلاش محشي والبونبون مكان السكر.. حلول مبتكرة لأزمات المصريين

بلاش محشي والبونبون مكان السكر.. حلول مبتكرة لأزمات المصريين
يعاني المواطن المصري في ظل حكم السيسي من أزمات اقتصادية طاحنة، كان آخرها أزمة اختفاء السكر وتخطي سعره 10 جنيهات للكيلو ، وبدلا من مواجهة الأزمة بحلول واقعية راح بعض المسؤولين والمثقفين يبتكرون حلولا كانت مسار سخرية الشعب..

يعاني المواطن المصري في ظل حكم السيسي من أزمات اقتصادية طاحنة، كان آخرها أزمة اختفاء السكر وتخطي سعره 10 جنيهات للكيلو ، وبدلا من مواجهة الأزمة بحلول واقعية راح بعض المسؤولين والمثقفين يبتكرون حلولا كانت مسار سخرية الشعب..

يقول المهندس أسامة كمال وزير البترول الأسبق: “يجرى إيه لو المواطن طالما فيه أزمة يرشد استهلاكه، وبدل ما يحط أربع معالق  سكر في الشاي وفي أزمة سكر يحط معلقة عسل نحل”.

كلوا بونبوني

وتعلق الدكتورة عزة هيكل، عميد كلية اللغة والإعلام بالأكاديمية العربية للعلوم والتكنولوجيا:” لازم نقول للناس إننا في حالة حرب، ونقوله متشربش 5 كوبايات شاي بخمس كوبايات سكر، اشرب معلقتين، من أجل مواجهة أزمة السكر، ولّا كل بونبون زي ما كنا بنعمل زمان”. 

 بلاش محشي:

وارتفعت أسعار الأرز في الأسواق المصرية، خلال الأيام القليلة الماضية، إلى ما بين ثلاثة وأربعة جنيهات للكيلو الواحد، ليصل سعر الكيلو منه إلى قرابة العشرة جنيهات، وذلك نتيجة تخزينه من قِبل التجار.

طالب وزير التموين، اللواء  محمد علي مصيلحي، في مؤتمر صحفي المصريين بالاعتماد على المكرونة بدلا من الأرز، الذي توجد أزمة فيه حاليا بسبب نقص التوريدات.

وحينما رد الوزير على سؤال أحد الصحفيين عن جدوى دعوته لاستبدال المكرونة بالأرز في الوجبات وهو مالا يصلح مع “المحشي”، قال الوزير: “بلاش محشي دلوقتي”.

نستحمل بدل ما نبقى لاجئين

وعلق وزير التموين علي تعدد الأزمات التي تواجه المواطنين، قائلاً: “لازم المواطنين يتكاتفوا ورا قيادتهم، اللي وصلتلهم للمستوي ده من الأمان والاستقرار حتي لو فيها تعب”

وأضاف:” احنا بنحافظ علي بيوتنا ومادام اتوفر لنا الأمن والأمان والمعيشة، هو ده الأمن القومي والاستقرار، وده تحقيقه مش سهل، وفي قوي عايزة تعملنا أزمات، ولازم نستحمل شوية أحسن ما نكون لاجئين و نروح نقعد في معسكرات اللاجئين في البلاد التانية”.

 



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023