شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

ارتفاع أجرة المواصلات وتذمر من أهالي الإسكندرية ليلة رمضان

ارتفاع أجرة المواصلات وتذمر من أهالي الإسكندرية ليلة رمضان
شهدت شوارع الإسكندرية فى أولى ليالي الشهر الكريم، ارتفاعا في أجرة المواصلات حيث بلغت الضعف، وسط تذمر شديد...

شهدت شوارع الإسكندرية فى أولى ليالي الشهر الكريم، ارتفاعا في أجرة المواصلات حيث بلغت الضعف، وسط تذمر شديد من المواطنين وغياب تام للأجهزة الأمنية.

جاء ذلك في الوقت الذي قل فيه تواجد أتوبيسات هيئة النقل؛ مما زاد من المشكلة وجعل المواطنين في حالة من الفوضى والجري من أجل اللحاق بوسائل المواصلات، بالرغم من ارتفاع الأجرة إلى الضعف.


يقول محمد سعيد، "احنا مشفناش كده في الدينا الأجرة بـ 3 جنيه؟ ليه يعني؟، وياريت في مواصلات كمان، داحنا بنجري ورا المشاريع عشان نركب واحنا وحظنا يانحلق يا لأ".


ومن جانبه يتابع شعبان السيد، "احنا لسه في أول ليلة في رمضان وبنعمل كده، فين الشرطة ييجوا يشوفوا الاستغلال بتاع السواقين، واحنا مجبرين إننا نركب، وإلا هنبات في الشاع ونتسحر في الشارع كمان".

وبدوره يقول محمد سامي، "حسبى الله ونعم الوكيل يعنى عشان أروح أنا وزوجتي والأطفال عاوزين ميزانية تانية خالص، وبعدين هنجري ازاي في الشارع عشان نلحق نركب ولا احجز لهم مكان، يرضي مين ده احنا خلاص مبقاش لينا مكان في البلد دي".


وفي ذات السياق تتساءل سعاد حمدي، "فين أتوبيسات النقل العام؟ مش عارفة راحت فين ولا شغالة لحساب مين بالظبط؟، المشكلة انهم كمان شغالين بمزاجهم لو موجودين كانوا رحمونا من جشع سواقين الأجرة".



X

تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2020