شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

شاهد عيان: الداخلية أطلقوا قنبلة غاز واحدة ثم الحي والخرطوش

شاهد عيان: الداخلية أطلقوا قنبلة غاز واحدة ثم الحي والخرطوش
قال شاهد عيان بمسيرة فيصل المناهضة للانقلاب العسكري والتي تعرضت لاعتداء من قوات أمن الانقلاب منذ قليل مما أسفر عن استشهاد...

قال شاهد عيان بمسيرة فيصل المناهضة للانقلاب العسكري والتي تعرضت لاعتداء من قوات أمن الانقلاب منذ قليل مما أسفر عن استشهاد 3 متظاهرين؛ قال "لأول مرة النهاردة تقريبا اشوفنا واحنا بننضرب من ناحية الكلاب … كنت متأخر ع المسيرة وراكب عربية مع صاحبي ورايح الحق المسيرة وهي ماشية على فيصل الرئيسي من عند المساحة … وصلنا للطالبية قبل المسيرة بمحطتين لقينا المدرعات وعربيات الداخلية خارجة من شركة المطاحن وبتجري في اتجاه المسيرة وإحنا وراها … وفعلا لحقوا أخر المسيرة وهي بتخش شارع جانبي من فيصل قبل العشرين ".

 

وأضاف شاهد العيان " الكلاب ضربوا قنلبة غاز واحدة وعلطول حي وخرطوش بعديها ورغم كده فضلنا شايفيين الشباب بيردوا بالشماريخ … وبعدين نزل الكلاب من المدرعات زي المجانين بيضربوا خرطوش وحي والو** اللي فوق العربية حتة عيل مخ** ما يكملش 24 سنة عمال رايح جي في ش فيصل الرئيسي ويوجه بندقيته للناس بيخوفهم ويشوف فيه حد جي من وراه وراح ضارب حي في الهوا والناس لمت الفوارغ قدامنا ! "

 

وأردف "المسيرة كملت بس للاسف فيه اتنين اتصابوا وتقريبا استشهدوا …. واحفظوا ان دم اللي ماتوا دول في رقبة تشكيل كلاب الداخلية اللي كان في شركة المطاحن بالطالبية فيصل س 2 الظهر يوم الجمعة 15 -8 -2014 وقسما حقهم ما هيروح … حسبنا الله ونعم الوكيل"

 

 

 

 

 



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023