شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

زيارة بوتين تغلق 5 محطات مترو.. وتويتر: «مش قادرين تحموه روحوه»

زيارة بوتين تغلق 5 محطات مترو.. وتويتر: «مش قادرين تحموه روحوه»
الزيارة الأولى للرئيس الروسي فلاديمير بوتين، لمصر بعد الانقلاب العسكري، صاحبتها مسيرات مهللة من أنصار السيسي بالزيارة، وبرنامج ترفيهي، جمع قائد الانقلاب ببوتين بعد مجزرة ستاد الدفاع الجوي، وتأمينات وصلت لإغلاق 5 محطات مترو

 حيث أعلنت الشركة المصرية لإدارة وتشغيل مترو الأنفاق، أنه «تم إغلاق محطات سراي القبة وحمامات القبة وكوبري القبة بالخط الأول (المرج – حلوان)، اليوم الثلاثاء، بالإضافة إلى محطة مترو أرض المعارض بالخط الثالث لأعمال الصيانة الطارئة».

ونقلت جريدة الشروق المصرية، عن مصدر مسؤول بشركة المترو أنه تم «إغلاق محطات المترو بناء على تعليمات أمنية، بالتزامن مع زيارة الرئيس الروسي للقاهرة والتى تستمر لمدة يومين».

وبالأمس تم إغلاق، إغلاق محطة الأوبرا بالخط الثاني للمترو؛ حيث كان تواجد بوتين والسيسي.

وجاء تعليقات رواد مواقع التواصل الاجتماعي على ذلك ساخرة، ومنا ما قاله محمود محمد: «إغلاق 3 محطات مترو هما كوبري القبة وحمامات القبة وسراي القبة لزيارة بوتن لقصر القبة وعشان أركب المترو مشيت تقريبا 2 كيلو على رجلي»

وكتبت ملاذ الحكيم: المترو قافل محطات المترو بتاعت سرايا القبة وحمامات القبة وكوبري القبة .. علشان زيارة سي بوتين .. ماينفعش نزعج سيادته علشان نخلص مصالحنا».

بينما سخر أحمد قلب الأسد من غلق المحطات لتأمين بوتين بقوله «لو مش قادرين تأمنوه كلوه، أو رجعوه بلده».

وعلى فيسبوك كتبت إيمان سعد: «ركبت من المترو من محطة المعادي الساعه 11 و ربع على أساس أنزل كوبري القبة..المترو موفقش في سراي و لا كوبري و لا حمامات القبة عشان الأوساخ بيأمنوا بوتين.. والشعب يولع و لا حتى ينبهوا الناس..أنا بقيت ماشية مع الناس اللي خارجين من المحطة أشتم وأحسبن».

بينما كتب أنا الدرويش: «محطه مترو حمامات القبة والكوبرى وسراي القبة مقفولين والمترو مبيقوفش فيهم ودة كله عشان خاطر الـ(…) وضيفه .. شوفتوا مصر ولا لسة».

 



X

تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2020