شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

الجيش ينظف الشوارع في الإسكندرية.. ومواطنون: “السيسي سلحهم بالمقشات؟”

الجيش ينظف الشوارع في الإسكندرية.. ومواطنون: “السيسي سلحهم بالمقشات؟”
فوجئ أهالي منطقة ميدان الشهداء وسط الإسكندرية بحضور عدد من جنود القوات المسلحة حاملين أحذيتهم بعد أن قاموا بخلعها، وقيامهم بتنظيف الشارع ورشه بالمياه ومسحه بالمكانس والمساحات

أثار وصول أوتوبيس تابع للقوات المسلحة في ميدان الشهداء بمحطة مصر وسط الإسكندرية، وقيام الجنود بغلق الميدان بشكل جزئي بأشرطة صفراء اللون مكتوب عليها “كوابل تليفونات القوات المسلحة”، استغراب أهالي المنطقة وسخريتهم، في الوقت ذاته.
وفوجئ الأهالي بمنطقة ميدان الشهداء بحضور عدد من جنود القوات المسلحة حاملين أحذيتهم بعد أن قاموا بخلعها، ونظفوا الشارع ورشوه بالمياه ومسحوه بالمكانس والمساحات.

تنوعت تعليقات المارة بالشارع ما بين تعليقات ساخرة مثل: “جيشنا مش جيش حرب جيشنا بتاع اغسلي يا أروبة”، و”الناس دي مسخرة دول شكل ناس رايحة تحارب، ماسكين لي مساحة وجردل”، “السيسي سلح الجنود بالمكانس والمساحات”، وأخرى تتساءل عن قوة الجيش وهل تنحصر في تنظيف الشوارع؟ وغيرها تتساءل عن دور شركات النظافة التي تتلقى أموالا طائلة دونما أن تؤدي عملها.
 

وبسؤال “محمد عبد الفتاح- أحد المارة بالمنطقة” قال: “أنا مش عاجبني اللي بيحصل حيث إننا باعتين عيالنا يحموا الحدود مش يشتغلوا بتوع أونيكس وكنس ومسح وكحت في الأرض”.
وأضاف
: “أمال فين عمال شركة أونكس وكمان مافيش عمود نور واحد يوحد ربنا الإضاءة شغالة فيه”.

وقال “محمد محسن”، من سكان المنطقة: “دي مسخرة جيش إيه ده اللي يشمر البنطلون ويمشي حافي في الشارع وماسك لي مساحة ومكنسة، السيسي سلح الجنود بالمقشات؟”.

 

وسخرت “هند علي” من الحدث، معقبةً أنها لم تتخيل يوما أن يقوم رجل بالقيام بأعمال النظافة في الشارع الذي تقوم به في المنزل، وأن يكون هذا الرجل من قوات الجيش، وتساءلت عن دور شركات النظافة والوحدة المحلية.

من جانبه قال أحد المجندين ويدعى “م.ن” من بين القائمين بأعمال النظافة تلك: “احنا يتقال لنا اعمل اعمل حتى لو هناكل تراب من الأرض دي أوامر ولازم تتنفذ واحنا بنعمل علشان نقضي خدمتنا ونخلص”. 


 



X

تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية