شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

تجدد أزمة البنزين بالمنيا .. والسائقون: “مشكلة ما بتخلصش”

تجدد أزمة البنزين بالمنيا .. والسائقون: “مشكلة ما بتخلصش”
بالتزامن مع ارتفاع أسعار الأغذية، بشكل هيستيري واشتعال أزمة المياه والكهرباء من جديد، تأتي أزمة السولار بالمنيا لتزيد من سخط السائقين على السلطات والمسؤلين.

بالتزامن مع ارتفاع أسعار الأغذية،  بشكل هيستيري واشتعال أزمة المياه والكهرباء من جديد، تأتي أزمة السولار بالمنيا لتزيد من سخط السائقين على السلطات والمسؤلين.

وقد تسبب ذلك  أيضا بحالة ازدحام مروري ، فأمام إحدى محطات الوقود بالمنيا المتواجدة أمام الكوبري العالي، وهي تعتبر من أكبر محطات الوقود الرئيسية بالمحافظة، هناك ازدحاما كبيرا، فضلا عن حالة من الشلل المروري حول المحطة، نظرا لوقوعها في وسط المدينة، فضلا عن اشتباكات لفظية بين السائقين قد تتطور إلى اشتباكات بالأيدي.

وقال سعيد علي، أحد سائقي الميكروباص: “لما أقف ويتعطل حالي ساعة ولا اتنين في الحر ده يرضى مين؟! احنا على باب الله وأولى بالقرش حسبنا الله ونعم الوكيل.

فيما أضاف سمير عادل، “الدنيا واقفة وعطل حال، وكل يوم أزمة جديدة، والحكومه تقول هتحلها ومفيش حاجة بتتحل، وتابع على السيد، ” واقف بالزباين والجو نار والناس مش طايقة بعض،ربنا يصلح حال البلد الناس تعبت والله.

وعبر عبد الرحمن السيد، عن غضبه، قائلا، “الأزمة مش بتجدد، الأزمة مبتخلصش، مفيش يومين وترجع تاني، والناس رضيت بالذل، ده أسعار غاليه ومعيشة صعبة، والناس برده راضية، وحسبنا الله ونعم الوكيل ” .

 

 



X

تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2020