شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

رواج نسبي في حركة الاسواق بـ”بني سويف” رغم ارتفاع الأسعار

رواج نسبي في حركة الاسواق بـ”بني سويف” رغم ارتفاع الأسعار
تشهد حركة البيع والشراء في أسواق محافظة بني سويف حالة من الرواج في شهر رمضان؛ وذالك بسبب استهلاك المواطنين كميات كبيرة من الطعام، مما يؤدي إلى رواج ملحوظ في حركة البيع والشراء، وذلك على الرغم من الارتفاع الشديد في الأسعار..

تشهد حركة البيع والشراء في أسواق محافظة بني سويف حالة من الرواج في شهر رمضان؛ وذالك بسبب استهلاك المواطنين  كميات كبيرة من الطعام، مما يؤدي إلى رواج ملحوظ في حركة البيع والشراء، وذلك على الرغم من الارتفاع الشديد في الأسعار مقارنة بالعام الماضي.

ورصدت “رصد” أسعار الخضروات والسلع في أسواق بني سويف؛ فقد بلغ سعر الطماطم والخيار 2 جنيه لكل منهما، والعنب بـ 5 جنيهات، والقطايف بـ 5 جنيهات، والكنافه البلدى بـ 10 جنيهات، والكنافة العادية بـ 6 و7  جنيات، والتمور بـ 15 جنيهًا، والبامية بـ 10 جنيهات، والتفاح بـ 5 جنيهات، والليمونة الواحدة بـ 50 قرشًا.

وقال أحمد حسن – أحد التجار – لـ”رصد”: “الأسعار فعلاً غالية عن السنة اللي فاتت لكن البيع شغال، هو نسبة أقل من السنة اللي فاتت طبعًا لكن كنا متوقعين أسوأ من كده، وإن السوق هيموت بسبب ظروف البلد لكن إلى حد ما مرضي لينا”.

بينما أضافت حسنية – بائعة –  “احنا دلوقتي موسم رمضان والناس بتشترى أكل كتير في رمضان، لكن احنا خايفين من ان السوق هينام تاني بعد رمضان”.

وقال محمد سيد – مواطن – “الأسعار غالية جدًا عن السنة اللي فاتت، لكن هو موسم ومش طول السنة، فبنشتري  حاجات رمضان وبنجيبها للعيال دلوقتي هنعمل إيه؟”.

وأضاف  مينا نجيب  ” انا دايما بشتري حاجات رمضان للاولاد وبنعمل كنافة وقطايف والحاجات الجميلة الي بنشوفها في رمضان دي ، والاسعار الحقيقة زايدة شوية عن السنة الي فاتت بس دي حاجة بنجيبها من السنة للسنة ونشارك بيها مع اخواتنا المسلمين ” 


تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023