شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

بالفيديو..والد شهيد يطالب الشعب بمنع أبنائهم من الالتحاق بالتجنيد

بالفيديو..والد شهيد يطالب الشعب بمنع أبنائهم من الالتحاق بالتجنيد
في مقابلة مع أسرته، أكد والد الشهيد مجاوي موسى عبدالونيس، والذي يعمل موظف بالاوقاف أنه لم ولن ينسى حق ابنه قائلا "احنا مش ناسيين اللي حصل ده وهنجيب حقه هنجيب حقه ولو قعد 100 سنه ولو انا مت اولادي هيجيبوا حقه ولو هما ماتوا

في مقابلة مع أسرته، أكد والد الشهيد مجاوي موسى عبدالونيس، والذي يعمل موظف بالاوقاف أنه لم ولن ينسى حق ابنه قائلا “احنا مش ناسيين اللي حصل ده وهنجيب حقه هنجيب حقه ولو قعد 100 سنه ولو أنا مت اولادي هيجيبوا حقه، ولو هما ماتوا اولادهم برضو لازم يجيبوا حقه ،الثأر عمره ما يتنسي والدم عمره ما يتنسي”.

كما طالب الأسر المصرية بمنع أبنائهم من الالتحاق بالخدمة العسكرية.

الشهيد مجاوي موسى عبدالونيس من القرية الأولى مركز يوسف الصديق بالفيوم استشهد يوم 18 رمضان أمام المنصة في الساعة الثامنة إلا الربع صباحا، بأربع طلقات قناص اخترقت صدره ورأسه.

و يبلغ مجاوي من العمر 20 سنة دبلوم تجارة يعرف بين اصحابه بحسن الخلق والتجرد لله.

وأضاف والد مجاوي، “كنا بنقول إن هيمسك رئيس يفتح ملف الشهداء، ويحقق في القضيه ويعطي لكل واحد حقه لكنه طلع رئيس العصابة ومعاه الشرطة والاعلام وانا مش عارف هما رايحين بمصر على فين”.

وناشد الأسر المصرية بالنزول للشارع والمطالبة بحقوقهم قائلا:”انا بناشد كل أسرة مصرية تنزل الشارع وميخافوش من بطش الشرطة ومن قانون الارهاب وان ما نزلناش الراجل ده هايخرب الدنيا”.

ونصح الاهالي بعدم دخول الجيش قائلا :”الراجل المليح ميوديش ابنه الجيش لأنه بيستخدمهم والآخر يقتلهم ويقول الارهاب قتلهم”

أما والدته فبدأت قولها “أولا ان احنا نكون من الاخوان لكن والله احنا مش اخوان احنا ناس على قد حالنا وابني طلع عشان الكرامة وكان بيحب بلده مبيحب وطنه”.

وطالبت الشباب بالاستمرار في طريقهم حتى النصر، موجهة رسالة تشجيعية لهم قائلا:”والله أنا بدعي لكم كل أذان وبدعي لكم قبل اولادي لأن انتو اللي هتطهروا البلد من الفساد”.

وناشدت أمهات الشهداء بالصبر والدعاء على عبدالفتاح السيسي في كل وقت.

 



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023