شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

طوابير ومشاجرات بين المواطنين ببني سويف بسبب الخبز

طوابير ومشاجرات بين المواطنين ببني سويف بسبب الخبز
عادت الطوابير الطويلة والزحام الشديد بين المواطنين بقرية طنسا بمركز ببا ببني سويف مما كان سببًا في وقوع المشاجرات بينهم وبين أصحاب المخابز، إضافة للبطء الشديد في تشغيل ماكينات الصرف للخبز لعدم توفر الخبرة لدى أصحاب المخابز

عادت الطوابير الطويلة والزحام الشديد بين المواطنين بقرية طنسا بمركز ببا ببني سويف، مما كان سببًا في وقوع المشاجرات بينهم وبين أصحاب المخابز، إضافة للبطء الشديد في تشغيل ماكينات الصرف للخبز لعدم توفر الخبرة لدي أصحاب المخابز، مع تطبيق حكومة الانقلاب منظومة الخبز الجديدة.

وفي حوار مع أحد المواطنين يدعى “خالد.ر” قال: “بتوع المخابز بياخدوا الدقيق وبيبعوه ف السوق السوداء وبيحصل خناقات أمام المخابز كل شوية بسبب كده”.

وقالت أم محمود فتحي: “كنا الأول بناخد العيش حلو والمنظومة اتطبقت وكان فيه مراقبة من الحكومة دلوقتي بقى ولا فيه مراقبة ولا حاجة والعيش باظ تاني وفيه أوقات مش بنعرف نجيبه من الطابونة”.

وقال “سعيد. ش”: “ممكن اقف بالساعتين أدام المخبز، النهارده فضلنا واقفين وفي الآخر صاحبة المخبز قالتلنا العيش خلص. طيب خلص ازاي وفيه دقيق موجود، بتوع المخابز بياخدوه دلوقتي ويبيعوه زي زمان في السوق السوداء ولا حد بيراقب ولا حد بيتابع زي الأول خلاص”.

وفي حوار خاص لـ”رصد” مع محافظ بني سويف قال: “في غضون أيام قليلة ستحل هذه المشكلة وسيتم وضع مراقبة كبيرة على جميع المخابز ولكن في هذه الفترة نقوم بالترتيبات للاحتفال بقناة السويس بعد الانتهاء سنضع مراقبة محكمة على جميع مخابز المحافظة”.



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023