شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

مدن المنوفية تغرق في الظلام.. والأهالي: فين الحكومة من اللي بيحصل؟

مدن المنوفية تغرق في الظلام.. والأهالي: فين الحكومة من اللي بيحصل؟
تستمر معاناة أهالي مدن بركة السبع واشمون وتلا وشبين الكوم، التابعة لمحافظة المنوفية، من انقاع الكهرباء باستمرار وعدد ساعات وصلت الى 20 ساعة في بعض المناطق. وذلك مع ارتفاع درجات الحرارة ليزيد من غضب المواطنين.

تستمر معاناة أهالي مدن بركة السبع وأشمون وتلا وشبين الكوم، التابعة لمحافظة المنوفية، من انقطاع الكهرباء باستمرار والتي وصلت إلى 20 ساعة انقطاع في بعض المناطق. وذلك مع ارتفاع درجات الحرارة الذي زاد من غضب المواطنين.

وتنقطع الكهرباء يومياً بمعدل 3 إلى 6 ساعات، في مدن المنوفية وهو المعدل الذي أصبح طبيعيا لانقطاع التيار الكهربي. بينما وصلت عدد ساعات انقطاعه في تلا إلى 8 ساعات وفي شبين الكوم 10 ساعات وأشمون 11 ساعة وبركة السبع 20 ساعة. وهكذا حتى بات المواطن لا يتوقع عودة الكهرباء إلى طبيعتها مرة أخرى.

وقامت شبكة “رصد” بجولة بين المواطنين وأصحاب المحلات بمدينة شبين الكوم، لاستطلاع آرائهم حول الأزمة، فقال محمد عباس صاحب أحد محلات اللحوم المجمدة: “قطع الكهرباء بقى شيء متعب جدا، والأوقات الطويلة خراب بيوت، أنا عندي ماكينة كهرباء صحيح، لكن تشتغل 10 ساعات ده مستحيل اللحوم باظت وخسرت بـ2500 جنيه لحوم في يوم واحد انا مش عارف الحكومة فين من اللي بيحصل”.

كما قال حامد فهيم، صاحب محل: “موضوع الكهرباء ده انا زهقت منه، وسبب خراب لينا كلنا”، مضيفا: “يعني لما النور يقطع 10 ساعات مش دي خسارة على القطاع العام والخاص في الاخر الفواتير بتيجي غالية، طيب هو انا بستهلك كام ساعة وبتقطع كم ساعة ولا الحكومة بتحسب الاوقات المقطوعة على المواطن؟!“.

وأضافت مريم عماد: “أنا موظفة بجهز كل بيتي واكلي قبل ما اخرج للشغل طبعا الكهرباء قاطعه قولت لما ارجع بردوا الكهرباء قاطعه هو ليه مفيش حل في موضوع الكهرباء ده؟ أنا حزينة فعلا احنا بقالنا 3 سنين كل سنة اسوأ من اللي قبلها، طيب لو في ازمة مش المفروض الحكومة تبحث لها عن حل ولا تسيبها تزيد؟!.



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023