شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

أهالي أسوان يسخرون من تمثال العقاد: “المحافظة بدل ما تكحله بقى أعمى”

أهالي أسوان يسخرون من تمثال العقاد: “المحافظة بدل ما تكحله بقى أعمى”
قامت الوحدة المحلية لمحافظة أسوان بطلاء تمثال العقاد باللون الأسود والبرونزي، في محاولة منها لإصلاح شكله الأول، حيث كان مطليا باللون الأصفر

قامت الوحدة المحلية لمحافظة أسوان بطلاء تمثال العقاد باللون الأسود والبرونزي، في محاولة منها لإصلاح شكله الأول، حيث كان مطليا باللون الأصفر، لكن يبدو أن الإصلاح لم يكتمل، فبعد تلوين التمثال أصبح العقاد بلا عيون ضريرا.

وتم هذا الطلاء بعد السخرية التي أثارها التمثال على شبكات التواصل الاجتماعي وسخرية أهالي المنطقة، حيث استطلعت شبكة “رصد” آراءهم، فقال أحد سكان المنطقة: “إن كان هذا هو التطوير والتجميل أبو 2 مليون فبلاها”.

وأضاف محمد، طبيب: “هما لو قاصدين يخوفوا أطفال الحي مش هيعملوا كده، لا ولما حاولوا يكحلوه عموه خالص”.

علقت إسراء محمد، طالبة، بقولها: “يعني صرفوا 2 مليون على كلام فاضي، ويا ريتهم عاملينه صح، وسايبين الحي غرقان في مياه الصرف الصحي ناس ما عندهاش أولويات يهمهم الشكل وبس”، وأضافت آية ساخرة: “ده مش العقاد خالص ده شبه حسن حسني في فيلم بوحه، العقاد لو قام من تربته وشاف ده هيموت بالسكتة قلبية”.

وقال محمود رابطا بين أعمال النحت الغريبة التي انتشرت مؤخرا في المحافظات: “النحات اللي واخد مصر مقاولة ده هيودي البلد في داهية، لو واحد في دفعة أولي فنون جميلة هيطلع منحوته أحسن من دي”.



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023