شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

مغردون لـ علي جمعة: “يا حاج.. إنت نايم في البطيخ”

مغردون لـ علي جمعة: “يا حاج.. إنت نايم في البطيخ”
استقبل مغردون، تصريحات الدكتور علي جمعة، مفتي الجمهورية السابق، التي قال فيها إن "الشعب المصري يعيش في رفاهية"، بكم من التعليقات الساخرة والمستهجنة.

استقبل مغردون، تصريحات الدكتور علي جمعة، مفتي الجمهورية السابق، التي قال فيها إن “الشعب المصري يعيش في رفاهية”، بكم من التعليقات الساخرة والمستهجنة.

قال “جمعة” -خلال حواره في برنامج “والله أعلم”، على قناة “سي بي سي”- إن كل شخص في المجتمع المصري سيُسأل عن الرفاهية التي يعيش فيها حاليًا.. إحنا دلوقتي مفيش حد بينام مننا جعان، وما حدش يقدر يقول إحنا مش عارفين نتحلى بأخلاق النبي علشان الظروف الاقتصادية الصعبة”.

جاءت تعيلقات المغردين:

Liberty Rooster –: النمو الاقتصادي منعدم؛ 49% تعيش في فقر نسبي، 28.8% تعيش في فقر مدقع، ارتفعت أسعار اللحوم 30%.. الدجاجة بـ60 جنيه.. على جمعة: نعيش في رفاهية كبيرة”.

Hossam Hossam –: “صحيح مفيش رفاهية أكتر من كده دانا من الرفاهية اللي فيها ايه قولت لنفسي اتغرب شوية في السعودية”.

– نانسي رءوف: “إنت من رجال الحمار الحاكم وأبناء الحمار الحاكم، هننتظر منك إيه غير التخلف العقلي، أنا لسه كان معايا بنت جارتي بتدور على مكان تعمل فيه العملية مش لاقية”.

Eme Eme –: “رفاهية إيه يا حج؟ إنت نايم في البطيخ انتوا عقلكوا اتوقف عند زمن معين وفاكرين جسمكوا في نفس الزمن يا حج، فوق احنا على أبواب الساعة، وانتهاء الزمان والحروب الأخيرة خير دليل كل واحد يخلي باله من نفسه وينفد بجلده من الجحيم اللي هيدخل علينا، يارب يكفينا شر مهازل يوم القيامة ويرزقنا الجنة”.

Osama Esmail –: “إنت فاكر إن الناس كلها عايشه زيك؟… واضح إنك من البيت للعربية ومن العربية للبيت… وإن زجاجها اسود حتى إنك لا ترى ما حولك من السيارة في الشوارع حتى تعرف من وجوههم كيف يعيشون أو من رؤية اللى بياكلوا من الزبالة… أو التوهان اللي الناس عايشة فيه… إنت يا أسطى عايش في كوكب تاني”.

Abu Ali –: “الأسعار رخيصة والبلد رايقة والمواصلات فاضية والدنيا زي الفل… انتو بتقولوا إيه يا جماعة”.

Khalid Farouk –: “هههههههههههههههههههههههههههه تصدق من كتر الرفاهية مش عارفين نروح فين بصراحة”.

الفقر والبطالة والعنوسة تتصدر المشهد

أعلنت ساعة التعداد السكاني، بالجهاز المركزي للتعبئة العامة والإحصاء، عن وصول عدد سكان مصر إلى 90 مليون نسمة للمصريين بالداخل.

وأكدت تقارير الجهاز المركزي للتعبئة العامة والإحصاء، أن معدل البطالة ارتفع بين الشباب ليسجل 13.5%، مقابل 8.9% خلال عام 2010.

وتشير الإحصائيات، إلى أن 13 مليون شاب وفتاة تتجاوز أعمارهم 35 عامًا، لم يتزوجوا بعد، منهم 2.5 مليون شاب و10.5 مليون فتاة.

وكشف التقارير أيضًا، أن واحدًا من بين كل ثلاثة شباب ذكور لديه الرغبة والنية في الهجرة للخارج.

وبينت أن عدد الشباب في مصر في الفئة العمرية من 18 إلى 29 عامًا يبلغ نحو 20 مليون نسمة بنسبة 23.7% من إجمالي السكان، مشيرًا إلى أن 51.8% من الشباب فقراء، منهم نحو 27.7% يعانون من الفقر، و24.1% يقتربون من خط الفقر.

الإنفوجرافيك التالي يوضح هذه الأرقام، بحسب الجهاز المركزي للتعبئة العامة والإحصاء:



X

تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2020