شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

6 أبريل تتحدى السيسي وتدعو للاستفتاء على بقائه: خليك أد كلمتك ولو لمرة

6 أبريل تتحدى السيسي وتدعو للاستفتاء على بقائه: خليك أد كلمتك ولو لمرة
دعت حركة شباب 6 إبريل، عبدالفتاح السيسي لإجراء استفتاء شعبي على بقائه في الحكم، معتمدين على كلمته التي أعلنها أمس والذي أعلن فيها تركه منصبه في حالة وجود إرادة شعبيه لذلك

دعت حركة شباب 6 إبريل، عبدالفتاح السيسي لإجراء استفتاء شعبي على بقائه في الحكم، معتمدين على كلمته التي أعلنها أمس والذي أعلن فيها تركه منصبه في حالة وجود إرادة شعبيه لذلك.

وقالت  الحركة في منشور لها عبر “فيس بوك”: “طيب بما إن عدد مستخدمي السوشيال ميديا في مصر أضعاف عدد البله المغيبين اللي انتخبوك، فممكن نعمل استفتاء مبدئي، بس المهم تطلع أد كلمتك مرة واحدة في حياتك قبل نهايتك السعيدة”.

وتابعت: “بس حتى لو قررت تمشي عشان شايف المركب بتغرق خلاص وعايز تنط وتلحق نفسك، متفتكرش إنك هتخرج منها آمن.. لسه لسه كل أم ضناها اتقتل على إيدك أنت وعصابتك هتاخد حقها منك، ولسه كل أب ابنه اعتقل واتحرم منه هياخد حقه منك، ولسه كل واحد أخوه أو صاحبه اتصفى قدام عينه هياخد حقه منك، المهم إنك سواء مشيت بإرادتك أو غصب عنك كده كده نهايتك هتبقى سعيدة جدا.. ارحل أيها السفاح”.

وكان السيسي قد وجه عدة رسائل للشعب المصري والحكومة ونواب مجلس الشعب وعلماء الدين، قائلاً: “لو عايزيني أمشي همشي، من غير ما تنزلوا، بشرط أن تكونوا كلكوا عايزين كده، مش تيجي مجموعة توجه نفس الدعوات في مناسبة الأعياد التي نحتفل بها، أنا طائع في ترك السلطة، لأن السلطة بإرادة الله”.

وجاء ذلك خلال احتفال وزارة الأوقاف، بمولد النبي صلى الله عليه وسلم، الذي أقيم صباح اليوم الثلاثاء، بحضور رئيس الوزراء، وشيخ الأزهر الدكتور أحمد الطيب، والبابا تواضروس الثاني، وأعضاء مجلس الوزراء، وشهد الحفل تكريم عدد من علماء الدين وبعض كوادر وزارة الأوقاف. 



X

تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية