شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

بالصور.. عمال غزل شبين الكوم يقطعون الطريق العام

بالصور.. عمال غزل شبين الكوم يقطعون الطريق العام
قام عمال غزل شبين الكوم بقطع الطريق الرئيسي بسبب عدم استجابة إدارة الشركة لدفع مستحاقتهم. ويذكر أن العمال يشتكون من إهدار حقوقهم من فترة مع تجاهل المسؤولين وتقاعسهم عن تلبية مطالبهم.

 قام عمال غزل شبين الكوم بقطع الطريق الرئيسي بسبب عدم استجابة إدارة الشركة لدفع مستحاقتهم. ويذكر أن العمال يشتكون من إهدار حقوقهم من فترة مع تجاهل المسؤولين وتقاعسهم عن تلبية مطالبهم.

ومن الجدير بالذكر أنه تم الاعتداء على الاعتصام داخل الشركة من قبل قوات أمن الشركة وقوات مكافحة الشغب، مما أسفر عن إصابات منها جروح قطعية مما جعل العمال يرفعون سقف مطالبهم بإقالة مدير الأمن .

ويقول سمير حامد أحد العمال: ” بقالهم 3سنين بيضحكو علينا ويقولوا هتاخدوا مستحقاتكم وﻻ شوفنا منهم حاجة، بالعكس الحال أسوأ من الأول، ولما عملنا إضراب هددونا وضربونا علشان بنطالب بحقوقنا ” .

وأكد خالد عامر :” احنا مش هنسكت وﻻ هنبطل نعمل إضراب وهنقطع الطرق ونوصلها لكل مكان علشان احنا اتبهدلنا مع اننا مش بنطلب حاجه غير حقوقنا وﻻ اللي يطلب حقه في البلد بيموت بس!! “

وأشار  فتحي محمد “: أنا موجود في الشركة من سنة 1995عمري ماشفت التعدي على حقوق العمال زي السنتين دول ، اتحرمنا من كل حقوقنا والزيادات وأحيانا مش بنقبض رواتبنا بالشهور “



X

تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2020