شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

بالصور.. تراكم القمامة على ترعة المحمودية والأهالي : تعبنا من الشكوى

بالصور.. تراكم القمامة على ترعة المحمودية والأهالي : تعبنا من الشكوى
تمتد ترعة المحمودية بمحافظة الاسكندرية 21 كيلو و700 متر داخل حدود المحافظه تبدأ من ترعة العامرية بمنطقة خورشيد ، وصولا إلى باب 22 بمنطقة كفر العشري ، وبالرغم من أن هذه الترعة المصدر الأساسي لمياه الشرب والري بالمحافظة .

تمتد ترعة المحمودية بمحافظة الاسكندرية 21 كيلو و700 متر داخل حدود المحافظه تبدأ من ترعة العامرية بمنطقة خورشيد ، وصولا إلى باب 22 بمنطقة كفر العشري ، وبالرغم من أن هذه الترعة المصدر الأساسي لمياه الشرب والري بالمحافظة ، إلا أنها تعانى بطولها فى جميع أجزاء المحافظه من ملوثات عدة مما يسبب كوارث متعدده تؤدى إلي حالات تسمم أحيانا أو إلي قطع المياه عن أجزاء كبيرة بالمحافظه لفترات طويلة للسيطرة على التلوث بشكل جزئى .

الجزء من الترعة الواقع  بمنطقة الطابية بخورشيد التابع جغرافيا لقسم المنتزه تظهر به المشكله بشكل أوضح حيث تتراكم القمامة والقاذورات على سطح الترعه فى اماكن متعددة منها ، ما بين بقايا استخدامات البيوت أو حيوانات ميتة أو غير ذلك من الملوثات .

يقول الحاج احمد عبدالسلام : ” والله المشكله بتزيد مش بتقل وتعبنا من الشكوى هنعمل ايه تانى كانوا قبل الثورة بسنه قالوا هينضفوا وبدءوا فعلا يزرعوا شجر وبعدين وقفت الدنيا تانى .

ويعلق أحمد عبدالعال : ” المشكله بتزيد والدولة لا تتحمل دورها ولا مسئوليتها وبرضه الناس بتتمادى وبتلوث زيادة وبترمى الزبالة فى الترعة و كل مده المياه تقطع وترجع سودا ونحس بالكلور فى طعمها بشكل واضح والمحصلة إن الدولة مش بتقوم بدورها وحياتنا متهمهاش مين يجيله فشل كلوى ولا مين يتسمم ولا مين يجيله مصيبه.. لا يعنى ذلك  الباشا الوزير فى شيئ هو اللى يعنيه زيادة مرتبه و فلوسه وبس ” .



X

تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2020