شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

انقطاع الكهرباء يوميا بـ”شبين الكوم”.. وغضب واستياء الأهالي

انقطاع الكهرباء يوميا بـ”شبين الكوم”.. وغضب واستياء الأهالي
تسود حالة من الاستياء والغضب الشديد بين أهالي البر الشرقي، بشبين الكوم التابعة لمحافظة المنوفية بسبب انقطاع الكهرباء يوميا لفترة تتراوح بين 4 إلى 5 ساعات متصلة

تسود حالة من الاستياء والغضب الشديد بين أهالي البر الشرقي، بشبين الكوم التابعة لمحافظة المنوفية بسبب انقطاع الكهرباء يوميا لفترة تتراوح بين 4 إلى 5 ساعات متصلة، وسط تجاهل تام من الحكومة والمسؤولين بشركات الكهرباء واستغاثات من الأهالي.

وفي تصريحات لـ”رصد” قال لطفي أحمد: “حياتنا أصبحت جحيما وتحولت لسواد دامس يوميا لأكثر من 4 أو 5 ساعات مع الانقطاع المتواصل للكهرباء، ولما بنشتكي كل مرة يقولوا حاضر وماحدش بيسأل”.

وأشارت هيام شعبان، طالبة: “الامتحانات على الأبواب ولا نستطيع المذاكرة وسط هذا الظلام والانقطاع المستمر للكهرباء وتجاهل الحكومة، وبنقولهم: حرام عليكم مستقبلنا بيضيع ومش عارفين نذاكر وإنتم مش فاضيين غير للتصوير والإعلام وصنع بطولات من ورق”.

وأضافت بثينة رشدي، ربة منزل: “عمينا من الضلمة والعيشة في الضلمة كل يوم، واتخرب بيتنا وكل الحاجات اللي في الثلاجات والفريزر باظت واترمت، وأولادنا رجعوا تاني يذاكروا على ضوء الشموع واللمبة أم جاز، وكل ما نكلم مسؤول يقول خفوا الأحمال وماحدش قادر يكلف نفسه يشوف المشكلة فين”.



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023