شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

بالصور.. انهيار أرضي بكلية طب الإسكندرية.. وطلاب: الجامعة آيلة للسقوط

بالصور.. انهيار أرضي بكلية طب الإسكندرية.. وطلاب: الجامعة آيلة للسقوط
فوجئ طلاب المجمع الطبى بالإسكندرية، اليوم بوجود انهيار أرضى واسع فى ممر كلية الطب البشرى مما أثار فزع الطلاب وأبلغوا فى الحال أمن الكلية الذى أبلغ بدوره عميد الكلية

فوجئ طلاب المجمع الطبي بالإسكندرية، اليوم بوجود انهيار أرضي واسع في ممر كلية الطب البشري مما أثار فزع الطلاب إدارة الكلية.

وبعد وصول عدد من المهندسين والفنيين وقوات الأمن إلى الكلية لمعاينة الموقع، تبين وجود انهيارات أرضية أسفل بعض أعمدتها، إلا أنهم امتنعوا عن الإدلاء بأي تصريحات عن سبب الانهيار وأمروا بمنع مرور الطلاب من هذا الممر نهائيا ومنع اقتراب أي من الطلاب إليه.

وأبدى العديد من الطلاب استغرابهم من الواقعة، كاشفين في تصريحات لـ”رصد” عن تهالك كل مباني الجامعة خصوصا من الداخل، وأن عددا كبيرا منها آيل للسقوط وأن إدارة الجامعة لديها عدة تقارير تؤكد ذلك.

وأعرب عدد من الطلاب عن قلقهم من هذا الأمر متهمين إدارة الجامعة بالفساد وعدم عبئها بسلامة الطلاب.

وقال حسن محمد، طالب: “إحنا مرة واحدة لقينا الأرض بتنزل بالشكل ده بس هي الواضح إنها بدأت انهيار من بالليل بس اللي حاصل ده بالظبط حصل في حدود الساعة 9”.

وأشار علي عبدالرحيم، الطالب بالفرقة الرابعة: “بعيدا عن اللي حصل إدارة الكلية وإدارة الجامعة عارفة ومتأكدة إن مباني الجامعة كلها متهالكة وبايظة والسنة اللي فاتت بنتين ماتوا في هندسة والسنة اللي قبلها العامل موسى مات، لما جم يبنوا المسجد المهندس أدى للجامعة تقرير إن مبنى صيدلة القديم آيل للسقوط وممكن يقع في أي لحظة والإدارة في البلالا”.



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023