شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

وزير التموين: لا توجد أزمة في الأرز..وفيس بوك: ازاي يا ترعة المفهومية؟

وزير التموين: لا توجد أزمة في الأرز..وفيس بوك: ازاي يا ترعة المفهومية؟
نفى الدكتور خالد حنفي، وزير التموين والتجارة الداخلية، وجود أزمة في توفير الأرز بالمجمعات الاستهلاكية، موضحا أن الدولة فتحت باب تصدير الأرز مع موسم جمع الحصاد؛ ما أدى إلى نقص الأرز في الأسواق وتم تدارك الأزمة باستيراد

نفى الدكتور خالد حنفي، وزير التموين والتجارة الداخلية، وجود أزمة في توفير الأرز بالمجمعات الاستهلاكية، موضحا أن الدولة فتحت باب تصدير الأرز مع موسم جمع الحصاد؛ ما أدى إلى نقص الأرز في الأسواق وتم تدارك الأزمة باستيراد كمية بديلة من الخارج.

وأشاد الوزير –خلال لقائه ببرنامج “هنا العاصمة” على فضائية cbc أمس- بمنظومة التموين الحالية، مؤكدًا توفر جميع السلع التموينية في المجمعات الاستهلاكية.

وأضاف أن وزارة التموين تتحمل عبئًا كبيرًا، بتوفير الدعم للمواطنين في 27 محافظة، وما يشمله من سلع غذائية وخبز، وغيرها من السلع التي تغطيها مظلة الدعم.

ولقيت تلك التصريحات غضبا واستهزاء من رواد موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك”، وجاءت كالتالي:

– محمد: “نرجو ألا نشعب الكلام بين سباب وخطأ بعضنا في بعض، الموضوع باختصار ده وزير كل كلامه عار من الصحة تماما وبتاع بروباجندا إعلامية مثل الفرخة بجنيه واللحمة بخمسة جنيه …..”.

– أبو أحمد: “ياسلام عليك ياترعة المفهوميه يافليسوف الحمير تصدر الرز وترجع تستورده ، ازاي ياعالم يا هو حد يفهمني اللوغاريتمات دي، طب قلنا انتو عصابة لصوص ورئيسكم الاهطل النحس فشله انما أغبيه كمان ….”.

– Mis Gogo: “إزاي تصدر رز يعنى انت كده اكنك بتصدر ميه واحنا مش لاقيين ميه ، انتو مش فاهمين في الزراعة ولا الاقتصاد ولا أى حاجة خالص”.

-Mero: “والله ما فى حد بيفكر احنا داخلين على شهر رمضان والاسعار بتولع والأرز دلوقتى الشكارة بقت ب130جنيه ، ولسه وانتو بالذكاء رايحين تصدروه..”.

-Eslam: “كذاب، في أزمة أرز وسعره ارتفع والمصانع مش شغالة ….”

– عميق: “جيب من الآخر وقل انكم بتصدروه بسعر وبتستوردوا أرز تاني أقل جوده بسعر مخفض، أنتم هتموتوا الناس”

– hamody :” يا عم سيبك من الكذب والنفاق اللي عندكم ده وقولوا الحقيقة مرة واحدة بس “



X

تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2020