شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

“غنيم” يقدم 5 نصائح لحماية أجهزة الكمبيوتر من القرصنة

“غنيم” يقدم 5 نصائح لحماية أجهزة الكمبيوتر من القرصنة
قدم الناشط السياسي وائل غنيم خمس نصائح لمتابعيه على صفحته على "الفيسبوك" لحماية أجهزتهم من "القراصنة".

قدم الناشط السياسي وائل غنيم خمس نصائح لمتابعيه على صفحته على “الفيسبوك” لحماية أجهزتهم من “القراصنة”.

قال غنيم في تدوينة له على موقع التواصل الاجتماعي “فيسبوك”: “أحد الأصدقاء اتصل بي  يطلب مساعدة عاجلة، لأن الكمبيوتر  الخاص بصديقة تم قرصنته عن طريق فيروس قام بتشفير لكل ملفاته (Cerber Ransomware).

وأضاف غنيم أن من قام بتشفير جهازه طالب مبلغًا ماليًا مقابل فك الشفرة عن الملفات وهذا بسبب أن شريكه فتح إيميل من شخص فيه ملف Word والملف كان به Script هو وافق على تفعيله فتم القرصنة على الجهاز.

وتابع غنيم: ان أغلب عمليات القرصنة بسبب قيامك بفتح ملف في إيميل جايلك من  شخص لا تعرفة، أو أحيانا من أحد تعرفه يقع ضحية وبيتبعتلك الفيروس من خلاله، أو بإنك تدخل صفحة مجهولة على الإنترنت (تشبه مواقع جوجل أو فيسبوك أو غيرها) وتضع بيانات شخصية لك مثل إيميلك والباسوورد الخاص بك.

وينصح غنيم بالآتي:

١) متفتحش أي مرفقات في الإيميل بدون ما تكون من شخص إنت تعرفه، وتكون عملت Virus Scan ليها، ولما يجيلك ملفات وورد أو صور الأفضل تفتحها باستخدام الايميل بتاعك أونلاين من غير ما تحملها على جهازك.

٢) القراصنة بيعتمدوا على فضولك، فحاول دايما تاخد بالك من المحاولات اللي زي إنه يقول لك: “إعرف مين زار بروفايلك”، “ملف مرتبات موظفي شركة كذا” … إلخ.

٣) لو فتحت ملف عن طريق الخطأ، أول حاجة تعملها هي إنك تفصل الإنترنت عن الجهاز بتاعك عشان تمنع إن القراصنة يتعاملوا مع جهازك، وتفصل الشبكة اللي جهازك متصل بيها عشان تحمي بقية الأجهزة اللي في نفس الشبكة.

٤) اتأكد دايما من عنوان الموقع اللي بيطلب منك كلمة السر واسم المستخدم.

٥) اعمل نسخ احتياطية من كل ملفاتك من وقت للتاني لأن ملفاتك معرضة للتلف أو السرقة.



X

تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2020