شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

“كفيف” يروي تفاصيل إهانته على يد الشرطة أمس في سوهاج

“كفيف” يروي تفاصيل إهانته على يد الشرطة أمس في سوهاج
يروي مدير مركز تمكين ذوي الإعاقة على التكنولوجيا بجامعة سوهاج، محمد أبو طالب، تفاصيل إهانة عناصر الشرطة له، أمس الإثنين، بسوهاج.

يروي مدير مركز تمكين ذوي الإعاقة على التكنولوجيا بجامعة سوهاج، محمد أبو طالب، تفاصيل إهانة عناصر الشرطة له، أمس الإثنين، بسوهاج.

قال “أبو طالب” -في منشور له على صفحته بموقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك”-: خرجت من منزلي بسوهاج، أمس في الساعة الثالثة والنصف، فوجئت بعناصر من الشرطة تستوقفني وتتعمد تفتيشي بطريقة مهينة”.

وأضاف “وقفني شخصان في ميدان الثقافة رايح فين وجاي منين وبتعمل إيه وليه ماشي معاك البتاعة دي طبعا القصد كان على عصايتي، واحد منهم سحب العصاية من يدي سألته ليه بتاخدها قولي كنت عطيتها لك قالي متتكلمش كتير ووريني بطاقتك وريتها له جاني “نتيفيكيشن” على التليفون.. الثاني كان عاوز يسحبه من جيبي مسكت يده قالي ايه اللي بيتكلم دا وشيل ايدك قلت له لا مش من حقك تحط يدك في جيبي قالي وريني اللي بيتكلم دا ايه قلت له تليفوني قالي باستهزاء وهو فيه تليفونات بتتكلم قلت له فيه قالي باستخفاف بتهزر طيب اشمعنى بيتكلم قلت له لأني أعمى قالي طالما أنك أعمى زي ما بتقول طالع ليه لوحدك قلت له عادي هو الطلوع لوحدي ممنوع”.

أكد “أبو طالب” أن أحد الضباط تعمد الاستهزاء به، وسحب العصا منه أكثر من مرة حتى لا يستطيع الإمساك بها، مستغلًا عجزه البصري، مشيرًا إلى ضحك من حوله مما يحدث.

وأوضح “أبو طالب” أنه شعر بإهانة كبيرة مما فعله معه ضباط الشرطة، في حين أنه لم يخرج للتظاهر، وكأن جريمته أنه كفيف.

كانت عدة قوى سياسية أطلقت دعوات للتظاهر، أمس الإثنين 25 إبريل، تزامنًا مع ذكرى تحرير سيناء، واحتجاجًا على اتفاقية إعادة ترسيم الحدود، والتي قضت بالتنازل عن جزيرتي تيران وصنافير المصريتين للسعودية.



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023