شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

السيسي عن العشوائيات: “والله ماهنسيب البلد بالمنظر ده”

السيسي عن العشوائيات: “والله ماهنسيب البلد بالمنظر ده”
استوقف عبدالفتاح السيسي، مصطفى مدبولي، وزير الإسكان، خلال عرض الأخير عددًا من مشروعات إحلال مناطق العشوائيات في أكثر من محافظة، قائلًا: "عايزين نخلي صورة العشوائيات دي في ذهننا.. أنتم فاكرين إننا هنسيبها كده لا والله لا..

استوقف عبدالفتاح السيسي، مصطفى مدبولي، وزير الإسكان، خلال عرض الأخير عددًا من مشروعات إحلال مناطق العشوائيات في أكثر من محافظة، قائلًا: “عايزين نخلي صورة العشوائيات دي في ذهننا.. أنتم فاكرين إننا هنسيبها كده لا والله لا.. والله مش هنسيبها كده أبدا، ولا هنسيب بلدنا بالمنظر ده”.

وطالب السيسي، خلال عرض وزير الإسكان، بضرورة مراجعة الهيئة الهندسية والرقابة الإدارية وكافة الأجهزة المعنية لأي مشروع يتم الانتهاء منه قبل افتتاحه، وكتابة الملاحظات على كل مشروع لتفادي أية أخطاء وتسليم المشروعات كاملة ومتكاملة.

وقال السيسي لمصطفى مدبولي وزير الإسكان والمرافق والمجتمعات العمرانية: “المبالغ اللي بتطلبها علشان مشروعات الوزارة بتخلي وزير المالية ووزير التخطيط بيفركو”.

وشدد السيسي، أثناء افتتاح عدد من المشروعات من تنفيذ الهيئة الهندسية، الخميس، على فرض دمغة أو رسوم لصالح مشروع إحلال العشوائيات قائلًا: “خصصنا مليار دولار من صندوق تحيا مصر للمشروع ولو في تاني كنت خصصت، شوفولنا دمغة أو حاجة تساعد في التمويل.. المهم ينتهي في عامين”.



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023