شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

عن غرامات متظاهري 25 أبريل.. سيف الدولة: كده يبقى بنتظاهر بفلوسنا

عن غرامات متظاهري 25 أبريل.. سيف الدولة: كده يبقى بنتظاهر بفلوسنا
سخر محمد عصمت سيف الدولة، الباحث في الشأن القومي العربي، من قرار المحكمة بتغريم متظاهري "جمعة الأرض" مائة ألف جنية عن كل واحد منهم، قائلا: "كده نبقى بنتظاهر بفلوسنا".

سخر محمد عصمت سيف الدولة، الباحث في الشأن القومي العربي، من قرار المحكمة بتغريم متظاهري “جمعة الأرض” مائة ألف جنيه عن كل واحد منهم، قائلا: “كده نبقى بنتظاهر بفلوسنا”.

وقال -عبر منشور له على “فيسبوك”-: “الحمد لله على إلغاء حبس ٤٧ شابًّا والاكتفاء بـ١٠٠ الف جنيه غرامة لكل منهم، بإجمالي غرامات قيمته ٤,٧ ملايين جنيه، يعني حوالي ١٥ مليون للـ١٥٠ معتقلاً في جمعة الأرض”.

وأضاف “سيف الدولة”: “كده الصورة وضحت ونقدر نعمل اتفاق كويس مع السلطة والداخلية، فمع كل مظاهرة فيها عشرة آلاف متظاهر، ومع احتمال اعتقال ١.٥٪ منهم، نحط في خزينة الدولة ١٥ مليون جنيه بدل ما يقبضوا على الشباب، وكده نبقى بنتظاهر بفلوسنا وبمعدل ١٥٠٠ جنيه لكل متظاهر، ياخدوها ويأجروا بيها ١٠٠ مواطن شريف الواحد بـ١٠٠ جنيه للواحد، يعني عشرة آلاف جنيه، ويحطوا الباقي في جيبهم وكده يبقى الكل مبسوط وكسبان”.

قضت محكمة جنح مستأنف الدقي، أمس الثلاثاء، المنعقدة في معسكر الأمن المركزي بمنطقة الكيلو 10 ونصف، بقبول استئناف 47 شخصًا على حكم حبسهم خمسة أعوام، بتهمة التحريض على التظاهر يوم 25 أبريل الماضي، بمنطقتي الدقي والعجوزة، وقضت المحكمة بإلغاء عقوبة الحبس والاكتفاء بتغريم كل متهم 100 ألف جنيه.



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023