شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

نشطاء سياسيون بالدقهلية يدعون لعدم دفع فواتير الكهرباء

نشطاء سياسيون بالدقهلية يدعون لعدم دفع فواتير الكهرباء
  علق بعض النشطاء السياسيين في محافظة الدقهلية، لافتات كتب عليها: "عزيزي المحصل إذا كنا غلطنا ووافقنا على بلطجة...

 

علق بعض النشطاء السياسيين في محافظة الدقهلية، لافتات كتب عليها: "عزيزي المحصل إذا كنا غلطنا ووافقنا على بلطجة الدولة في تحصيل ثمن زبالة مغرقة الشوارع….فمش هنغلط تاني وندفع ثمن خدمة بتقطع على ناس وناس لأ..تقبل تحياتي"، وذلك للدعوة لعدم دفع فواتير الكهرباء .

فيما دعا أيضا نشطاء على مواقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك"، بعدم دفع الفواتير احتجاجًا على قطع التيار الكهربائي لمدة تجاوزت الـ12 ساعة في بعض الأحيان، وجاء على موقع التواصل : "إحنا عايشين في الضلمة.. كام واحد بيموت من الحر.. ولا تكييف شغال ولا مروحة… كام واحد بينقطع عيشه ولا عارف يقضى مصلحة؟، كام واحد بيموت في المستشفيات لما الأجهزة بتتعطل؟، كام واحد بيحبط لما يلاقى عواميد الإنارة شغال في عز النهار؟ .

وأردف النشطاء: "طب وإحنا نعمل إيه؟ الحكومه بتقول ان الشعب مبيعرفش يرشد الكهرباء الحكومة بتأخد الخدمة مننا كل شهر وكأن الخدمة مفيهاش مشاكل.. يبقى الحل… كلنا هنعمل محاضر جماعية لمديرين شركه الكهرباء لو فضل انقطاع الكهرباء زي ما كان يبقى مش هندفع فاتوره الكهرباء إلا لما نلاقى مقابل الفلوس خدمة" .

وفي ذات السياق، أكد اللواء صلاح الدين المعداوي- محافظ الدقهلية- أنه أرسل تنبيهات وتعليمات مشددة للمسئولين عن شبكات الكهرباء بالدقهلية، بضرورة تنظيم عملية تخفيف الأحمال، وعدم قطع التيار الكهربائي في كل مراكز المحافظة أكثر من مرتين في اليوم، وتكون يومًا بعد يوم، وعدم قطع التيار الكهربائي عن المدينة أكثر من مرة، وذلك بعد ارتفاع شكاوى المواطنين من كثرة فترات الظلام التي تطول، مما أدى إلى انتشار دعوات بالتحريض على عدم دفع فواتير الكهرباء بعد استمرار انقطاع الكهرباء لأكثر من 12 ساعة في بعض الأماكن، كما حدث في منطقة سندوب .



X

تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2020