شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

بالصور.. «اليوم السابع» تستغل القراء في عمليات تعدين «البيتكوين»

خالد صلاح رئيس التحرير ومجلس الإدارة لصحيفة اليوم السابع - أرشيفية

كشف رواد بمواقع السوشيال ميديا، عن تورط جريدة (اليوم السابع)، في استخدام أكواد خاصة لاستغلال المستخدمين وحاساباتهم الشخصية في عملية تخليق عملة البيتكوين.

وقال أحد المتابعين بالسوشيال ميديا، أحمد عابدين، بمنشور على فيسبوك: «فيه موضوع لذيذ كده اتفضح الأيام اللي فاتت واتكتم عليه بسرعة بخصوص موقع اليوم السابع ونجم الشباك خالد صلاح، الموقع كان بيستخدم أكواد يستغل من خلالها أجهزة المستخدمين اللي بتدخل عليه في عملية -تعدين- أو تخليق عملة البيتكوين».

وتابع: «النقطة الأهم إن عملية تعدين البيتكوين بتحتاج عدد أجهزة كمبيوتر وكروت شاشة عالية لحل المعادلات والعمليات الحسابية وكل ما العدد كبر كل ما قدرت تجمع عدد أكبر من العملة».

وأوضح عابدين أن «أحد المواقع المتخصصة يؤكد أن استخدام 6 أجهزة بكروت شاشة جيدة يمكنك من استخراج 12.5 بيتكوين في سنتين، والتي يصل سعر الواحدة منها إلى أكثر من 13 ألف دولار -234 ألف جنيه- فتخيل لما موقع زي اليوم السابع يستخدم كل الأجهزة اللي بتدخل عليه في عملية التعدين يقدر يجيب قد إيه؟؟؟؟».

وأضاف، بمنشوره، أن «اللعبة كلها بيلعبها خالد صلاح من ورا أجهزة المخابرات اللي مشغلاه ومشغلة الموقع، وإنه كان له قصة قديمة مشابهة في 2013 لما اتعرف إنه بيسرق إعلانات جوجل اد سينس من ورا علاء الكحكي ولما انكشف لبسها للويب ماستر ومدير الـit».

ولفت عابدين إلى خبر نشره الموقع يفيد بحذف إعلانات تتضمن أكواد البيتكوين، وقال: «طبعا لما الحكاية اتكشفت الموقع قال إن فيه إعلانات على الموقع هي اللي بتعمل كده ودي اشتغالة طبعا، فأتمنى الموضوع يوصل للي مشغلينه عشان يعرفوا إنه بيستلطخهم وإحنا أكيد مانتأخرش في أي خدمة لخالد صلاح».

ونشر عدد من الرواد تحذيرات من تصفح موقع اليوم السابع، مدللين على استغلال الأجهزة بصور توضح استهلاك السرعة وأكواد تعدين البيتكوين.



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023