شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

السيسي محذرا من الثورة: لا يوجد خطر على مصر إلا من داخلها

شدد «عبدالفتاح السيسي» على أهمية توعية الشباب بمخاطر الثورة على النظام، مشيرا إلى أنه «لا يوجد خطر على مصر إلا من داخل مصر».

وقال السيسي، خلال افتتاح مدينة الأثاث بمدينة دمياط، إنه لابد من تعريف الشعب بالإنجازات وخاصة الشباب، مضيفا: «علشان يبقى عنده مناعة ولما حد يقوله أن البلد مش تمام يبقى فاهم ويقوله لا».

وأشار إلى أن مدينة الأثاث ومشاريع تطوير العشوائيات كانت حلما لديه منذ الصغر، متابعا: «معندكوش حلم ليه؟.. اللي بتشوفوه حلم حلمته من وأنا صغير من 30 أو 40 سنة.. ولما جيت في مكاني جريت على الحلم وحققته».

وأوضح أن مدينة الأثاث هدفها إحداث نقلة كبيرة في المنتج المحلي ليكون أكثر جمالًا وإتقانًا، متابعًا: «بحلم بمدينة الأثاث تاخد مكانها ويتقال هنروح مصر نجيب أثاث من مدينة دمياط».

واستنكر السيسي طلب المواطنين للأراضي من أجل إنشاء المشاريع قائلا: «فيه ناس بتقول أدينا أرض وإحنا نعمل ونعمل.. أنا بقولها على الهواء، أن مش مع إني أدي أراضي للناس وكل واحد يعمل اللي هو عاوزة وعلى هواه، لأ أنا مع أننا نمسكها وإحنا عندنا خطة ونعمل الموضوع زي الكتاب ما قال».

وكلف السيسي الهيئة الهندسية للقوات المسلحة بمهمة الإشراف على تنفيذ المصانع داخل المنطقة الاستثمارية لمدينة الأثاث بمحافظة دمياط، قائلًا: «فيما يخص الإنشاءات الجديدة أنا موافق على الأمر تحت إشراف الهيئة الهندسية».

وتابع: «محدش فكر في تطوير بحيرات مصر من سنين طويلة وده اللي خلاها تتضرر من العشوائيات»، مضيفا: «لما تطوير بحيرة المنزلة يخلص هتبقى قصة تانية خالص، وهنرجع كل بحيرات مصر زى الكتاب بتاع بحيرات العالم المتقدم ما بيقول مش زى ما كانت على أيامنا».

ولفت السيسي أن الدولة تتدخل في موضوعات لم يسبق لأحد خوضها منذ 100 عام، مضيفا: «والله والله والله اللي بيتعمل فيكي يا مصر ما يخطرش على بال حد».

وأكد أن الدولة أنفقت 651 مليار جنيه على قطاع الكهرباء، مشيرًا إلى أنه تم مضاعفة إنتاج الكهرباء خلال الـ5 سنوات الماضية، وأن كل قطاعات الدولة شهدت مجهودات كبيرة.

وأضاف أن المشكلة الوحيدة المتبقية بقطاع الكهرباء هي التحصيل وسلبياته سواء عبر القراءة الخاطئة أو غير الدقيقة، موضحا أن العدادات الذكية ستقوم بحل ذلك، ولكن نظرا لحجم العدادت المطلوب فيستغرق إنتاجها وتركبيها نحو 15 سنة.

وافتتح السيسي، الثلاثاء، عددًا من المشروعات في محافظة دمياط، أبرزها مدينة دمياط الجديدة للأثاث، بحضور عدد من الوزراء وكبار المسؤولين.



X

تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية