شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

نقابة الموسيقيين تمنع بيكا وشطة وشاكوش من الغناء

أعلنت نقابة الموسيقيين أسماء المطربين الشعبيين الذين ليس لديهم تصريح بالعمل داخل مصر.

وشملت القائمة كلا من: حمو بيكا، وحسن شاكوش، وكزبرة وحنجرة، ومصطفي زكريا الشهير بمسلم، وأبو ليلة، وأحمد قاسم الشهير بـ فيلو، وأحمد موزة، وحمو طيخة، وريشا كوستا وسمارة، وشواحة، وولاد سليم، والعصابة، والزعيم، وعلاء فيفتى، وفرقة الكعب العالي، ومجدي شطة، وشكل، وعمرو حاحا.

وكان قد صرح منصور هندي، رئيس لجنة العمل بنقابة الموسيقيين، فى وقت سابق، إن قرار سحب ترخيص الغناء من حسن شاكوش، قرار نهائى طبقًا لقرار نقيب الموسيقيين هانى شاكر ومجلس النقابة، مؤكدًا أن حسن شاكوش حاول التصالح مع النقابة لكن قرار سحب ترخيصه نهائي.

وبرر مطرب المهرجانات الشعبية حسن شاكوش، موقف إساءته للفرق الموسيقية، فى بث مباشر عبر حسابه الشخصى بموقع فيس بوك، وقال «أنا مقدرش أغلط في الفرق الموسيقية، اسألوا أي فرقة أنى مقدرش أغلط في أي حد من الفرق الموسيقية، أنا طلعت مع كل فرق مصر».

وأضاف شاكوش «أنا بقول للناس أنا عمري ما أغلط في أي عازف ولا عمري ما أغلط في أي طبال ولا أي بتاع مزيكا، لإنهم إخواتنا وحبايبنا، أنا عامل اللايف ده علشان اوضح وجه النظر، دى أول غلط ليا من ساعة ما دخلت المجال».

وتابع شاكوش: «أنا ورضا وفرقة رضا البحراوى إخوات وحبايب، أنا اشتغلت مع فرقة رضا أكتر من 10 مرات وهما أخواتي واسألوهم، وعمري ما زعلت حد من الفرق الموسيقية، وليهم كل الاحترام والتقدير، أنا بتأسف لكل الفرق الموسيقية والطبالين والعازفين».

واختتم كلامه تعليقا على قرار وقفه «نقابة المهن الموسيقية على راسنا من فوق، وأي قرار على راسنا من فوق وأنا راضي بيه وكل خيره وفيها تأخيره إن شاء الله».



X

تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2020