شبكة رصد الإخبارية

السيسي: لن نصدر بطاقات تموين جديدة لمن يتزوج

أعلن عبد الفتاح السيسي، خلال افتتاح عدد من المشاريع في الصعيد ،تقييد الدعم الصادر على بطاقات التموين قائلا: « لن نصدر بطاقة تموين ثاني لأكثر من فردين في الأسرة في اللي فات وفي الجديد مفيش بطاقات واللي هيتجوز ملهوش بطاقة تموين».
وأضاف السيسي: «أنا قولت لا يمكن هدي بطاقة تموين تاني لحد بيتجوز لأنك لو بتتجوز ومستني نديك بطاقة تموين ده كلام مش مظبوط، دي ثقافة مش موجودة غير في بلدنا بس وعلشان كدة مقدرتش تقوم».
وقال السيسي: «لكل مواطن أو مواطنة لما بتخلف اكثر من طفل أنت بتحط نفسك في مشكلة مش هتبقى كويسة وربنا مقالش كدة».
وأضاف السيسي: «أشتري الحاجة أقل من ثمنها وأخد الخدمة بأقل من ثمنها ولما أخلف الدولة تأكلي عيالي الكلام ده مش موجود غير في بلدنا أحنا بس عشان كدة مقدرتش تقوم خلال السنين اللي فاتت ونحن مسؤولين أمام الله أننا نقوم البلد دي»
وأضاف السيسي:”يعنى أختي من أسوان اللى قالتلى عندها 6 ومش عارفه تعيشهم.. طب أنا قولتلها أنا عندى 100 مليون وعاوز أعيشهم.. الرد كان كده”.
وتابع السيسى: ” أنتم كمصريين هيجي عليكم وقت وتقولوا مش عارفين نعيش والحكومة مقصرة.. لا نقوم نغير ونهد الدنيا.. كل اللي عندك في دماغك هد الدنيا.. أيوه وأنا مسؤول عنكم بفكر في الدولة المصرية والحفاظ عليها.. إيجاد أسباب نمو مناسبة وتوفير الرخاء على قد ما بنقدر.. في إطار ما المعادلة الصعبة اللى بنتكلم فيها مع بعض”.


X

تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2020