شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

محاكمة أول جندي روسي في أوكرانيا بالسجن مدى الحياة

Ukrainian forces detain servicemen of the self-proclaimed Lugansk People's Republic who were captured during the morning attack on the town of Schast'ye, near the eastern Ukraine city of Lugansk, on February 24, 2022. - Russian President Vladimir Putin launched a full-scale invasion of Ukraine on February 24, killing dozens and forcing hundreds to flee for their lives in the pro-Western neighbour. Russian air strikes hit military facilities across the country and ground forces moved in from the north, south and east, triggering condemnation from Western leaders and warnings of massive sanctions. (Photo by Anatolii Stepanov / AFP)

قضت محكمة أوكرانية بالسجن مدى الحياة على الجندي الروسي فاديم شيشيمارين، لارتكابه “جريمة حرب وقتل للبشر”، في أول محاكمة لجندي روسي منذ بدء الحرب أواخر فبراير/ شباط.

وأشار قرار المحكمة الأوكرانية، الإثنين، إلى تورط الجندي الروسي (21 عاماً) بقتل مدني في منطقة “سومي” الأوكرانية، بعد أيام من انطلاق العملية العسكرية الروسية في أوكرانيا.

وأكدت المحكمة صحة التهم الموجهة إلى الجندي الروسي، مصنفة فعله ضمن “جرائم الحرب”.

وفي 24 فبراير، أطلقت روسيا هجوما على أوكرانيا تبعه رفض دولي وعقوبات على موسكو التي تشترط تخلي كييف عن خطط الانضمام إلى كيانات عسكرية، وهو ما تعدّه الأخيرة تدخلا في سيادتها.



X

تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2020