شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

السيسي: لابد من وجود صناديق جانبية للأزمات الاقتصادية

شدد عبدالفتاح السيسي على ضرورة وجود أوعية إدخارية لدى الوزارات والهيئات المختلفة، مستشهدا بصندوق قناة السويس، مشيرا إلى أن إيراد القناة بلغ 220 مليار دولار منذ عام 1975 وحتى الآن، لافتا إلى أنه لو تم استقطاع 10% من ذلك الإيراد ووضعه في صندوق كان من الممكن استخدامه لتمويل مشروعات هيئة قناة السويس والتطوير في القناة.

وأضاف السيسي خلال افتتاح مصنعين بمجمع الصناعات الكيماوية بأبو رواش في الجيزة، «لما جه الفريق أسامة في 2019 بقوله قولي عندك أموال إيه قالي لا أنا معنديش حاجة قلت له إنه يعني أنت لما تيجي تعمل مشروع لقناة السويس لتطويرها هتعمل إيه قالي هروح لوزارة المالية ولا بأس وده النظام».

وتابع: «قلت له أنا عايز أقول لكم على حاجة، في البلاد اللي زي حالاتنا اللي ظروفها الاقتصادية متستحملش الكلام ده لازم يكون في أوعية على جنب والكلام ده أنا عملته في وزارة الصحة، وفي دلوقتي 70 مليار يا دكتور.. طب ليه عملت الصندوق ده في وزارة الصحة، عملته عشان التأمين الصحي».

واستشهد الرئيس السيسي، بصندوق وزارة الصحة والسكان الذي أنشيء لتمويل المشروعات ورفع كفاءة المستشفيات في ضوء الارتفاع في معدلات الطلب والتكلفة في قطاع الصحة، إلى جانب صندوق وزارة الإسكان الذي يتم من خلاله توفير السيولة لإنشاء مليون وحدة سكنية سنويا.



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023