شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

عودة أزمة الوقود من جديد في مدينة المحلة الكبرى

عودة أزمة الوقود من جديد في مدينة المحلة الكبرى
يعاني مواطنو  مدينة المحلة الكبرى وقراها من أزمة طاحنة في الوقود، وخاصة بنزين 80 ، مما يؤثر سلبا على حياتهم ، لاسيما وأن...

يعاني مواطنو  مدينة المحلة الكبرى وقراها من أزمة طاحنة في الوقود، وخاصة بنزين 80 ، مما يؤثر سلبا على حياتهم ، لاسيما وأن المحلة مدينة صناعية وتجارية، ويستخدم جميع أصحاب المصانع والمحلات التجارية الدراجات النارية التي يتم تعبئتها بالبنزين ال80 ، خلال تنقلاتهم.

 

يقول (م.ع)- أحد المواطنين- "باجي أقف في الطابور في عز الظهر ممكن ساعة على ما يجي دوري ولما يجي دوري ألاقي البنزين شطب، ومرة تانية فضلت واقف وراحت الكهرباء قاطعة اضطربت أقف كمان ساعة ونص لحد ما الكهرباء جت واستنيت كمان نصف ساعة لحد ما دوري جه".

 

ويقع الضرر أيضا على أصحاب "التوك توك" الذى ينتشر في أماكن كثيرة من مدينة المحلة ويعد وسيلة مواصلات رئيسية، فيؤثر نقص الوقود سلبا على أصحاب "التكاتك" في عملهم مما يضطرهم إلى زيادة سعر الأجرة.

 

ويقول (أ.ج)- سائق "توك توك"، "مش لاقي بنزين فباجي أقف في الطابور بالساعات وخناقات لحد ما دوري يجي، وربع اليوم بيطير لحد ما أعبي بنزين، وبضطر آخد من الزباين ضعف الأجرة هعمل إيه يعني عايز أكل عيالي".



X

تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية