شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

إدارة الكهرباء بـ”أسيوط” للمواطنين: اخبطوا دماغكم في الحيط

إدارة الكهرباء بـ”أسيوط” للمواطنين: اخبطوا دماغكم في الحيط
تواصلت مشكلة انقطاع التيار الكهربائي بمحافظة "أسيوط"، مركز "القوصية"، لفترات طويلة ومتفاوتة على مدار اليوم، تصل...

تواصلت مشكلة انقطاع التيار الكهربائي بمحافظة "أسيوط"، مركز "القوصية"، لفترات طويلة ومتفاوتة على مدار اليوم، تصل إلى 6 مرات، ساعة ونصف أو ساعتين للمرة الواحدة، ما أثار غضب الأهالي وتوقف سير عملهم.

 

وقال "محمد عبدالمنعم – موظف": "الكهرباء بتقطع فى أثناء شغلي مش بقدر أكمل شغلي، ولما أروح أستريح الجو حر، ومفيش كهرباء دى مش عيشة، وفى الآخر فاتورة الكهرباء بتكون مرتفعة"، مضيفًا: " فى رئيس إتعزل وجه غيره، وحكومة اتغيرت وجت غيرها، مع ذلك الوضع أسوأ من الأول، وأنا بطالب زى ما الحكومة بتاخد حقها مني، تدينى حقي بتوفير التيار الكهربائي".

 

ويقول "علاء كمال – صاحب سوبر ماركت": "لما الكهرباء تقطع تتسبب فى خسائر كثير للبضائع الموجودة بالثلاجات والخسائر كثيرة ومحدش حاسس بينا".

 

فى نفس السياق، قال "فادى سعيد – تاجر": "يعنى لما الكهرباء تقطع كل يوم 8 ساعات، هشتغل إزاي، وأنا شغلى كله على الكهرباء"، مضيفًا: "اتصلت على شبكة الكهرباء بالقوصية بقوله احنا فى منطقه غرب البلد النور قطع 6 ساعات متواصلة، وفى مناطق عمرو وشرق مش بيقطع غير نصف ساعة"، رد عليا موظف الشركة بالنص "اخبطوا دماغكم فى الحيطة" .

 

من ناحية أخرى قالت الدكتورة "ح.أحمد": "انقطاع الكهرباء وتوقف جهاز الإشاعات تسبب في مضاعفات لدى المرضى، الذين يعانون من أمراض مفاجأة لعدم التعرف على نوع المرض" .

 

كما شهدت حاله غضب بين شريحة العمال بسبب توقف عملهم ، حيث قال "محمود سيد – عامل سيراميك وسباكة": "شغلي كله على معدات بالكهرباء لما بتقطع الكهرباء بيتوقف عملي، وذهبت لعملي صبح، النور قطع قبل الظهر واستمر ساعتين، هعمل إيه تركت العمل وذهبت إلى المنزل وتوفف شغلى بسبب الكهرباء" .



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023