شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

أهالي “بني سويف” يشكون استمرار انقطاع الكهرباء في الشتاء

أهالي “بني سويف” يشكون استمرار انقطاع الكهرباء في الشتاء
  عادت أزمة انقطاع الكهرباء إلى محافظة بنى سويف من جديد بشكل أثر على حياة المواطنين، ولا سيما أصحاب الحرف...
 
عادت أزمة انقطاع الكهرباء إلى محافظة بنى سويف من جديد بشكل أثر على حياة المواطنين، ولا سيما أصحاب الحرف والصناعات.
 
وتنقطع الكهرباء ببعض الأماكن فى بندر بني سويف لساعات يوميا، ويتعلل المجلس المحلي للبندر بأن انقطاع الكهرباء يأتي لتخفيف الأحمال.
 
اما فى مركز الفشن فقد عادت منذ يومين ازمة انقطاع الكهرباء مرة ثانية لعده ساعات بمعظم قرى المركز، وسط تساؤل من الاهالى عن أسباب انقطاع الكهرباء فى الشتاء.
 
ولم يختلف الوضع بمركزي "ناصر والواسطي" الذي اشتكى قاطنو قراهم من استمرار انقطاع الكهرباء لأكثر من أربع ساعات يوميا.
 
يقول "السيد مصطفي"، تاجر: "قطع الكهربا لساعات طويله خسرني كتير، معظم البضاعة إلي المفروض تتحفظ في التلاجات باظت"، متسائلا :"مين هيعوضني عن الخسارة دي" .
 
 
وأضاف "أحمد المرغني"، أحد أهالي مركز ناصر: "حكومة محلب بتضحك علينا وبتقول تخفيف أحمال، هو في تخفيف أحمال في الشت؟"، متابعا :"قطعو الكهربا في الصيف واستحملنا لكن في الشتا يقطعوها ليه؟"
 
وتابع  "محمد سعيد"، صاحب أحد أفران العيش ببندر بني سويف :" كل يوم برمي كمية كبيرة من العجين ومن العيش لأن الكهربا بتقطع باستمرار واحنا شغالين"، مضيفا :"الناس بتزعل لما ما بتاخدش حصتها من العيش وده خارج عن ايديدنا لأن الكهربا بتقطع وما بنلحقش نخلص كل الكمية وبيفسد جزء كبير منها" .
 
وأدرفت "رباب معوض"، ربة بيت: "فاتوره الكهربا جايلنا الشهر ده أكتر من 300 جنيه، واحنا بيتنا أوضتين وصاله وما بنستخدمش كهربا كتير،  غير انها بنقطع على طول" متسائلة :"طالما بتقطع كل يوم بتجيبولنا الفواتير غاليه ليه".
 


تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023