شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

غضب في المحافظات لاستبعاد المحلة “فقط” من تخفيف أحمال الكهرباء

غضب في المحافظات لاستبعاد المحلة “فقط” من تخفيف أحمال الكهرباء
جاء قرار استثناء مدينة المحلة الكبرى من تخفيف أحمال الكهرباء باعتبارها مدينة صناعية كبيرة ليثير أزمة في باقي المحافظات...

جاء قرار استثناء مدينة المحلة الكبرى من تخفيف أحمال الكهرباء باعتبارها مدينة صناعية كبيرة ليثير أزمة في باقي المحافظات المصرية وبالأخص المحافظات الصناعية والسياحية.

وبعد تهديد المئات من أصحاب مصانع الغزل والنسيج الخاصة في مدينة المحلة بالإضراب عن العمل واللجوء للقضاء وعقد اجتماع طارئ لبحث أزمة الكهرباء بعد تعرضهم لخسائر كبيرة جراء انقطاع التيار الكهربائي بشكل ملحوظ، وتقدم عدد منهم بشكاوى لرئيس الوزراء ومحافظ الغربية، رضخت الحكومة تحت التهديد بسبب خوف الانقلاب من ثورة غضب للعمال شبيهة بعام 2006.

وأثار القرار العديد من ردود الأفعال بين أصحاب المصانع في المحافظات الأخرى في ظل أستثناء المحلة فقط وزيادة ساعات انقطاع الكهرباء.

وطالبت الغرفة التجارية بدمياط، حكومة الانقلاب، بمعاملة المحافظة بالمثل واستثنائها من خطة تخفيف الأحمال الكهربائية، نظرًا لاعتمادها الكلي على الكهرباء في جميع المهن المرتبطة بصناعة الأثاث.

وطالب محمد الزيني رئيس الغرفة في بيان أصدره أمس، الحكومة بتدارك الخطأ قبل أن يتحول الأمر إلى أزمة كبيرة بين صناع الأثاث والحكومة.

كما أصدرت العديد من المحافظات بيانات مشابهة تطالب بالمساواة بمدينة المحلة وعدم قطع الكهرباء عنها.

 

وشهد موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك" تعليقات ساخرة علي القرار، وكتب الناشط "عمر بكر" أنباء عن هجرة جماعية للمصريين إلى المحلة.. اللي عاوز يشحن ويستحمى ويتفرج ع الماتش ويقرأ ويذاكر يطلع على المحلة.. المحلة عاصمة "النور" قطعة من باريس.

 

وأضاف محمود هاني "أيون كده خلو العنتيل يشوف شغله ف النور"

 

وقال أسامة جمعة "يعني مفيش تفجيرات ولا حاجة فعلا استحمرتوا الشعب باعلامكم وظهر كذبكم بالسنتكم واعترافاتكم وياريت الشعب يفوق".

 

وقال الناشط أحمد علي "وباقي المدن والحافظات تعمل أيه ألمفروض إنها تقلب مناطق صناعية عشان نضمن انه النور مش هيطقع ؟؟ حرام عليكم كفايه رفعتوا أسعار فواتير الكهربا وانتو مش عرفين توافروها للمواطنيين حسبي الله ونعم الوكيل".

 

وكتب الناشط حسين  أبو الفضل "يعنى شرم عشان السياحة والمحلة عشان الصناعة واحنا ملناش حق في البلد دي حسبي الله ونعمة الوكيل".

 

وأضاف عمر صبري "والمدن السياحية أيه نظامها يا محلب الأقصر وأسوان والغردقة تضلم عادي هو ده تنشيط السياحة اللي بتقول عليه ….. كيف تطلب من السياح أن يزوروا مصر والمدن السياحية الموجودة بها الكهربا مقطوعة عنها ليل نهار كيف تريدهم ان يزوروا مصر وكيف تنشط العملية السياحية في ظل هذه المشكلة المزمنة".

 

وقال الناشط السياسي سميح سمير أن قرار عدم قطع الكهربا عن مدينة المحلة صائب تماما وسيحولها خلال ايام معدودة من مجرد مدينة صناعية إلى أكبر مركز لسياحة الكهربا.

 

واضاف الناشط محمد عبد الناصر "بكره تشوف العربيات النص نقل شايلة الموبيلات واللاب توب والتابلت ورايحة تشحنهم للناس في المحلة، وتابع ولا تنسي الناس اللي عاوزة تشحن موبايلتها يعملوا لهم محطات على الطريق ،مكسب باردو".



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023