شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

ثبات أسعار الخضروات والفواكه بقنا

ثبات أسعار الخضروات والفواكه بقنا
السوق القناوي يشهد استقرارًا في أسعار الخضروات وارتفاعًا في أسعار الفاكهة خاصةً غير الموسمية.
تشهد أسواق محافظة قنا تباينًا في الحالة الشرائية للفواكهة والخضروات، فقد تراوح سعر الكيلو جرام من الطماطم بين جنيه ونصف وجنيهان وهو نفس سعر البطاطس، فيما سجلت أسعار الكزبرة والبقدونس نصف جنيه للربطة.
 

 

وفي هذا السياق قالت “عايدة محمود  – ربة منزل “: “أسعار الخضار في المجمل كويسة ولكن برضو مش زي الأول يعني أنا كنت بشتري بالجنيه 3 ربطات كسبرة أو بقدونس أو شبت دلوقتي بقو 2 بالعافية وكنت باخد بالجنيه 15 لمونة دلوقتي بقو 5 بس، ولكن في وضع الأسعار المولعة فكل حاجة تعتبر أسعار الخضار كويسة”.

أما بالنسبة لأسعار الفاكهة فقد شهدت استقرارًا في أسعار الفواكه الموسمية وارتفاعًا في غيرها، حيث سجل سعر بيع الكيلو للبرتقال 2 جنيه و 4 للفراولة و 5 للموز فيما تراوح سعر التفاح بين الـ 10 وال 15 جنيهًا”.

وأوضح “طارق عبد الفتاح – موظف حكومي” : “أسعار الفاكهة بقت عالية في الفترة الأخيرة وغالبا مش بشتري غير برتقان لانه الاخف في السعر وساعات موز لكن التفاح والباقي غالي بصراحة والأوضاع المادية ما بقتش تسمح وربنا يكون فعون الغلابة”.

وأضاف ” فرج مغربي –  بائع فاكهة ” بأن الحالة الشرائية للفاكهة ليست قوية، مؤكدًا أن الظروف الحالية في عدم الاستقرار هي السبب في غلاء الأسعار وضعف إقبال المواطنين علي الشراء.
 



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023