شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

أولاد غريب “يحتلون” ميدان محطة مصر بالإسكندرية

أولاد غريب “يحتلون” ميدان محطة مصر بالإسكندرية
انتشرت في الأيام الأخيرة الماضية، بميدان محطة مصر وسط الإسكندرية، كثير من عربات بيع عصير...

انتشرت في الأيام الأخيرة الماضية، بميدان محطة مصر وسط الإسكندرية، كثير من عربات بيع عصير البرتقال، التي تحمل اسم "أولاد غريب". 

 

وحسب سكان بالمنطقة، فإن هذه العربات تتسبب في حالة فوضى، تغافلت عنها قوات الأمن، أو أي مسؤول عن حل الأزمة الناتجة عن الائعة الجائلين بالميدان.

 

ووسط الزحام الذي يخلفه الباعة الجائلون، ينتشر النشالون، كما يعمد الزحام إلى عدم النظام في حركة سير المرور بالميدان.

 

يقول سيد عادل، وهو من مرتادي الميدان: "علي الأكتع وأولاد غريب دول تحس إنهم تملكوا المحطة هما وباقي البياعين، وكل واحد واخد نصيبه في الورث! فين الحكومة اللي نايمة في العسل تيجي تشوف المصايب دي؟".

 

 

وتقول حنان هاشم: "حاجة تخنق والله، فين الحكومة اللي فلقانا بتنظيم الشوارع وإزالة في كل مكان؟ بياعين في كل مكان وعربيات متعرفش بتطلع منين وماشية في كل اتجاه".

وأضاف إسماعيل عامر: "حكومة نايمة ورئيس فاشل، شوية يهود بيحكموا البلد، مش مهم الدنيا تمشى إزاي، بلطجية احتلت المكان وكل واحد واخد الحته اللي على مزاجه، ومش مهم أي حد، ماهو عارف إن البلد فيها شوية يهود".

من جانبها، قالت كريمة عبدالسميع: "من الآخر أولاد أبوغريب أو أي بياع من البلطجية اللي واقفين، والحرمية اللي بتظهر في الزحمة دي، لو عارفين إن في حد هيحاسبهم مكنوش عملوا اللي بيعملوه ده، لكن هما متاكدين إن البلد فوضى".

 



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023