شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

بالمستندات: البحيري “نصاب” وهارب من الكويت.. ويغلق الهاتف في وجه “رصد”

بالمستندات: البحيري “نصاب” وهارب من الكويت.. ويغلق الهاتف في وجه “رصد”
هاجم خالد أبوبكر، مؤسس صفحة الجيش الإلكتروني على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك"؛ إسلام البحيري، متهمًا إياه بالنصب، والهروب من الكويت بعد صدور أحكام قضائية ضده.

هاجم خالد أبوبكر، مؤسس صفحة الجيش الإلكتروني على موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك”؛ إسلام البحيري، متهمًا إياه بالنصب، والهروب من الكويت بعد صدور أحكام قضائية ضده.

وقال “أبوبكر”: “البحيري صدعنا بكلامه إنه غني ومرتاح، ولما سألوه بتجيب فلوس الإقامة في فندق 5 نجوم بشكل دائم منين؟ قال: إنه كان عايش في الكويت وسبب رجوعه لمصر هو إن مصر كانت محتاجة لعلمه الوفير”.

البحيري تهرب من دفع المستحقات

وأضاف مؤسس الجيش الإلكتروني: “الحقيقة هي أن البحيري رجع من الكويت هربان من دفع فاتورة الموبايل لشركة زين وفاتورة إيجار السكن وقضايا أخرى، وبالفعل صدر ضده  أمر ضبط وإحضار، وقراران منع من السفر، وثلاث قضايا تم رفعها ضده لتهربه من دفع مبلغ 21 ألف دينار كويتي، أي ما يعادل أكثر من نصف مليون جنيه مصري”.

وكشف خالد أبوبكر، أن البحيري هرب من الكويت قبل صدور هذه الأحكام، في الفترة ما بين عام 2012 و2014، “يعني الراجل بيدفع كتير للفنادق وهربان من دفع فواتير الموبايل ونفقة مراته”، أو كما قال “أبوبكر”.

وأضاف “أبوبكر”: “الرقم المدني الخاص بالبحيري هو 275050406909، وده هتلاقيه في صورة الرخصة بتاعته وصورة البطاقة المدنية”، موضحًا: “خد الرقم ده وادخل على بوابة العدل الإلكترونية الخاصة بدولة الكويت، وحط الرقم المدني الخاص بالبحيري، وده لينك بوابة العدل http://portal.kuwaitcourts.gov.kw/searchPa …/searchCivil.jsp“.

واستطرد “أبوبكر”: “بعدين هتختار تاني اختيار موجود في أعلى الصفحة وهو ’منع السفر’، هتلاقي إن اللي قدم أول طلب منع سفر للبحيري هي السيدة ’شيرويت حماد نايل محمد’، وهي طليقة إسلام البحيري وأم ابنته الوحيدة، وتعمل مديرة إدارة البرامج السياسية والإخبارية بشبكة تليفزيون الرأي الكويتية، وللمعلومات هي اللي جابتله عقد عمل في وزارة الأوقاف الكويتية قبل طرده منها بعد سخريته من الصحابة وعلماء الإسلام أمام زملائه هناك.. وتاني طلب تم تقديمه لمنع سفر البحيري كان من شركة الاتصالات المتنقلة زين”.

وأتبع: “ثم تختار أول اختيار موجود في أعلى الصفحة وهو ’الضبط والإحضار’ هتلاقي إن البحيري عليه 2 ضبط وإحضار، وممكن تضغط على رقم أمر الضبط والإحضار وبعدين تختار كلمة ’الكلية’ من أعلى الصفحة عشان يظهرلك كل التفاصيل، وطبعًا البحيري هرب من الكويت قبل صدور هذه الأحكام”.

وأضاف: “ثم تختار رابع اختيار موجود في أعلى الصفحة وهو ’قضايا مرفوعة ضده’ في الفترة ما بين 2012 و2014 هتلاقي البحيري مرفوع ضده 3 قضايا، والقضية الثالثة اسمها ’إيجارات’، ودي عشان البحيري هربان حتى من دفع إيجار السكن! ولو عايز تعرف معلومات أكثر عن كل قضية، هتضغط على رقم القضية ثم تختار كلمة ’الكلية’ من أعلى الصفحة، هتلاقي إن البحيري متهرب من دفع مبلغ 21.381 دينار كويتي، و536.932 وده المبلغ الكلي بالمصري”.

وقال خالد أبوبكر: “بعد ما تتأكد من المعلومات دي هتكتشف إن البحيري نصاب وحرامي هربان من دفع الأموال المستحقة عليه بدولة الكويت.. ينفع تاخد علم دينك من حرامي؟!”.

وفي النهاية، أوضح مؤسس صفحة الجيش الإلكتروني: “التحقيق ده عملته قناة صفا الفضائية، وبتطلب من إسلام بحيري يسجل معاها ويكذب المعلومات دي لو يقدر”.

يغلق الهاتف في وجه مراسل “رصد”

بدورنا، حاولنا التواصل مع إسلام البحيري للتأكد من صحة التحقيق، وأخذ تعليق منه، إلا أن البحيري رفض الرد على أسئلتنا، وأغلق الهاتف في وجه مراسل “رصد”.

 



X

تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2020