شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

إدانة مرسي بـ”#استعراض_القوة” تثير سخرية المغردين

إدانة مرسي بـ”#استعراض_القوة” تثير سخرية المغردين
تصدر هاشتاج "الاتحادية"، قائمة موقع التواصل الاجتماعي "تويتر"، اليوم بعد الحكم في قضية "الاتحادية"، بالسجن 20 عامًا، والمتهم فيها الرئيس محمد مرسي و14 آخرين من قيادات وأعضاء جماعة الإخوان.

تصدر هاشتاج “الاتحادية”، قائمة موقع التواصل الاجتماعي “تويتر”، اليوم بعد الحكم في قضية “الاتحادية”، بالسجن 20 عامًا، والمتهم فيها الرئيس محمد مرسي و14 آخرين من قيادات وأعضاء جماعة الإخوان.

وشهدت مواقع التواصل الاجتماعي موجة من التعليقات بعد الحكم مباشرة، إذ أثار الحكم سخرية النشطاء بعد أن برأ الرئيس مرسي من تهمة قتل المتظاهرين وحاكمه بتهمة استعراض القوة.

وكالعادة حصل القضاء على جانب كبير من الهجوم، حيث سخر النشطاء من القضاء وأحكامه مؤكدين أنه يتلقي تعليماته من السلطة.

ومن جانبه قال الناشط محمد خليل إن تسعه أعشار الظلم في مصر والعشر الأخير يجوب العالم نهاراً ويبيت ليلته في مصر، قائلًا :”مفيش عدل . مفيش حرية .مفيش ليا أي حق فيكي”.

وقال الناشط محمد جلال ساخرًا من الحكم :”عشرين سنه بتهمه استعراض القوه في أحداث ‏الاتحادية ،الراجل كان قاعد في قصر الاتحادية والمتظاهرين راحوا لحد عنده ف القصر..

وأضاف جلال  :”طلعوا على سور القصر، ورموا مولوتوف جوا القصر، و كتبوا على سور القصر عبارات سب و إهانه، ومنهم اللي ولع في بوابه القصر، ولما سابلهم القصر وطلع بسيارته اشتغلوا ضرب في سيارته وهو طالع ومحدش كلمهم”.

شوفتوا استعراض القوه من ‫#‏مرسي أكتر من كده؟!

وأضاف الناشط السياسي محمد سيف الدولة أنه لا جديد، حكم سياسى”محسوب” فى وقائع تحريض من الجميع، أوقعت ضحايا من الجميع والقاتل المعلوم طليق، والمدان كالعادة هو المهزوم سياسيا

لا جديد، حكم سياسى”محسوب” فى وقائع تحريض من الجميع، أوقعت ضحايا من الجميع والقاتل المعلوم طليق، والمدان كالعادة هو المهزوم سياسيا #الاتحادية

— محمد سيف الدولة (@seif_eldawla) April 21, 2015

وسخر عدد من النشطاء علي الحكم باستعراض الرئيس قوته  حيث قالت “يوكا” قضيتى استعراض القوه .. 20 سنة سجن مشدد، وانا قتلت متظاهرين .. يا راجل كبر مخك براااءة.

قضيتى #استعراض_القوه .. 20 سنة سجن مشدد وانا قتلت متظاهرين .. يا راجل كبر مخك براااءة ! ثورة دى وﻻ احتﻻل ؟!! #مرسي #الرييس_اقوي

— ^_ يوكا _^ (@yoyosso98) April 21, 2015

محمد فارس ٢٠ سنة علشان تظاهر بالقوة بس اومال اللي كان (مولعها) فى ٣٠ سنة المفروض ياخد اية ؟؟؟ #الاتحاديه

٢٠ سنة علشان تظاهر بالقوة بس اومال اللي كان مولعة فى ٣٠ سنة المفروض ياخد اية ؟؟؟ #الاتحاديه

— محمد فارس (@Figooo14) April 21, 2015

وقال حسبي الله:” طبعا اللي كانت بتعمله مليشيات البلاك بلوك في شوارع القاهرة والمحافظات مكانش #استعراض_القوه خالص وحرق مقرات حزب الأغلبية ومحاصرة الاتحادية.

طبعا اللي كانت بتعمله ميليشيات البلاك بلوك في شوارع القاهرة والمحافظات مكانش #استعراض_القوه خالص وحرق مقرات حزب الأغلبية ومحاصرة الاتحادية

— حسبي الله (@albashmohandes) April 21, 2015

وغرد الشاعر يوسف عبدالرحمن: “بمنتهي الاستعراض للقوة؛ النظام يسجن مرسي ورفاقه 20 عاما بتهمة استعراض القوة!”.

وقال خالد أحمد إن الاتحادية : #استعراض_القوه “الإخوان” والمقتول “إخوان” والمحكوم عليهم “إخوان”

وأضاف فض رابعة :القاتل السيسي، المقتول “إخوان”، المحكوم عليهم “إخوان”.

الاتحادية : #استعراض_القوه “الاخوان” والمقتول “اخوان” والمحكوم عليهم “اخوان” فض رابعة : القاتل السيسي المقتول “اخوان” المحكوم عليهم “اخوان”

— خالد أحمد (@khaled_dakrony) April 21, 2015

وأضاف محمود علي :”بشرى لكل بلطجي.. ليه تضيع وقتك ف #استعراض_القوة، لما ممكن تقتل ع طول وتاخد براءة وتشارك ف العرض اللى عامله القضاء المصرى الشامخ #الرئيس_أقوى.



X

تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية