شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

في عز الحر.. قرى بالفيوم بدون كهرباء ومياه

في عز الحر.. قرى بالفيوم بدون كهرباء ومياه
مع استمراررارتفاع درجات الحرارة على جميع المناطق فى مصر، تزايدت معاناة أهالى عشرات القرى فى الفيوم القرية الأولى والثانية والعاشرة في مركز يوسف الصديق وعزب لاشين ودانيال وأبوجليل التابعة للغرق وعزبة الكوشة التابعة لهوارة عدلا

مع استمراررارتفاع درجات الحرارة على جميع المناطق فى مصر، تزايدت معاناة أهالى عشرات القرى فى الفيوم القرية الأولى والثانية والعاشرة في مركز يوسف الصديق وعزب لاشين ودانيال وأبوجليل التابعة للغرق وعزبة الكوشة التابعة لهوارة عدلان بمركز الفيوم.

وتنقطع الكهرباء إلى أكثر من 5 ساعات يوميًا فى فترة النهار مع انقطاع للمياه الذي يستمر فى بعض تلك المناطق إلى يومين وثلاثة، الأمر الذي يزيد الوضع سوءًا لأهالى تلك القرى ويضعهم فى معاناة مع ارتفاع درجات الحرارة، وسط تجال كامل من المحافظة والمسئولين فى الدولة.

وقال أحمد عبدالسلام، من عزبة لايشن، إن “الدنيا حر ومفيش لا كهرباء ولا مياة فين وعود الحكومة والسيسى أن الكهرباء مش هتقطع فى الصيف خلاص زهقنا من كذب الحكومة ومن التصريحات إلى بتتقال فى التلفزيون بس لكن على الأرض هنا مفيش أى حاجة بتتنفذ”.

أوضح محمد خالد، من عزبة لاشين “إزاى نعيش فى الجو ده من غير ماية ولا كهرباء احنا لو عايشين فى الصحراء كان يبقى ارحم لينا من كده”.

وأشار زيدان عيسى إلى أن “المحافظ كل شوية رايح مش عارف يفتح ايه ومقابلات مش عارف فين ما يجي هنا القرى دى يشوف القرف إلى احنا عايشين فيه احنا لو كفرة مش هيعملوا فينا كده هما لا عندهم مسئولية ولا أى حاجة، هما بس بيطلعوا فى المناسبات والحجات إلى بتتصور فى التلفزيون لكن احنا مواطنين ملناش لازمة فى البلد دى مواطنين درجة رابعة”.

وعلمت شبكة رصد الإخبارية، من مصادر داخل شركة كهرباء الفيوم، أنها تقوم بتخفيف الأحمال بتوزيع قطع الكهرباء على القرى والمناطقة البعيدة بعيدة عن المحافظة نفسها والمدن الرئيسية.



X

تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2020