شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

بالصور.. سرنباي قرية عائمة على مياه الصرف الصحي

بالصور.. سرنباي قرية عائمة على مياه الصرف الصحي
غرقت الشوارع الرئيسية في قرية سرنباي بالمحمودية في محافظة البحيرة، يوم الثلاثاء، في مياه الصرف الصحي، مما أسهم في انتشار الأمراض والأوبئة، وسط تجاهل تام من الإدارة المحلية للمركز

غرقت الشوارع الرئيسية في قرية سرنباي بالمحمودية في محافظة البحيرة، يوم الثلاثاء، في مياه الصرف الصحي، مما أسهم في انتشار الأمراض والأوبئة، وسط تجاهل تام من الإدارة المحلية للمركز.

ويعاني أهالي قرية سرنباي من انتشار الأمراض والأوبئة، نتيجة تراكم مياه الصرف الصحي بالشوارع، حيث أكدوا لشبكة “رصد” أن شكواهم التي لم تكن الأولى وسط إهمال تام من المجلس المحلي بالقرية، معربين عن قلقهم خوفًا من موت أولادهم، نتيجة الأمراض التي تنتشر بينهم بسبب تراكم مياه الصرف الصحي بالشوارع.

وعند سؤال الأهالي عن المشكلة، قال “م.س”: “أنا راجل غلبان وشغال على ذراعي ويا دوب اليومية بتكفي أكل وشرب عيالي بالعافية، ومانقدرش نشتري علاج لحد من العيال لو تعبوا، والمنظر ده العيال الصغيرين لو مشوا فيه هيتعبوا ويجييلهم أمراض وحشة، وأنا ماقدرش أصرف على العلاج، وحابس العيال الصغيرين في البيت علشان مايتعبوش، والله ده ما يرضي حد”.

وقال “خ.ر”، مدرس “إاحنا بعتنا كذا شكوى للمجلس والمحافظة ومافيش حد استجاب لنا.. ومن كام يوم كان فيه حملة إزالة هنا في القرية، والمحافظ كان موجود رحت أكلمه العساكر شتموني، ورفضوا يخلوني أروح أكلمه، على الرغم الشوارع قدامهم بايظة بدل مايصلحوها بيهدوا البيوت، وسابوا الشوارع غرقانة في الصرف”.

وأوضحت السيدة “س.ج”، ربة منزل “الشوارع ريحتها وحشة، وأنا عاملة كذا عملية، ولما باخرج في الشارع بابقى عايزة أرجع من الريحة، والمنظر ده لا يسر عدو ولا حبيب”.



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023