شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

مقتل 5 خلال 15 يومًا في قرية شنتا الحجر.. والأهالي: “فينك يا حكومة؟!”

مقتل 5 خلال 15 يومًا في قرية شنتا الحجر.. والأهالي: “فينك يا حكومة؟!”
​حدثت مشادة علي قطعة ارض بين سيلمان التعلب ومحمد حرحش بقرية شنتنا الحجر بالمنوفية ، تطورت الي مشاجرة استخدمت فيها الاسلحة ادت الي قتل احداهما بثلاث رصاصات.

حدثت مشادة على قطعة أرض بين سيلمان التعلب ومحمد حرحش بقرية شنتنا الحجر، مركز بركة السبع بالمنوفية، تطورت إلى مشاجرة استخدمت فيها الأسلحة أدت إلى قتل أحدهما بثلاث رصاصات فأمسك أهل القتيل بالقاتل وقاموا بذبحه بالأسلحة البيضاء أمام الجميع في غياب تام للشرطة عن المشهد وتم تشييع جثمانهما أمس بعد صلاة الجمعة.

ومنذ 15 يومًا أيضًا قامت مشاجرة بين تجار مخدرات قتل على إثرها 3 في قرية شنتنا أيضًا، تم ربطهم بالسيارات وتزحيفهم على الأرض حتى نزلة الجزارين ببركة السبع وتم إطلاق النار عليهم، ورغم أن المشاجرة استمرت ساعات لم تحرك الداخلية ساكنًا ولم يتم القبض على الجناة حتى الآن.

يقول رمضان محمود: “هو إيه الي بيحصل في القرية ده احنا مش بنلحق نفوق كل شوية حادثة قتل المفروض الحكومه تنزع السلاح من الناس دي ، البلد راحه في داهية بالشكل ده”..

وتضيف عفاف سامي: “في 15 يوم مات في القرية 5 اشخاص كلهم قتل بالسلاح ،انا مش حاسة بالامان في القرية خالص هو لو انا زعلت مع حد يقوم يطلع سلاح ويقتلني عادي .. فين الشرطة ؟! احنا عايزين نحس بالامن ياحكومه عايزين حد يحمينا من البلطجة دي نروح لمين؟!“.

ويعلق عماد صلاح: “اللي بيحصل في القرية خلال السنتين دول عمره ماحصل قبل كده السلاح مع اي حد والحكومه مابتسألش فينا ولا بتفكر تحمينا ، امال السيسي بيزود مرتبات الداخلية ليه مادامت مش عايزه تشتغل حسبي الله ونعم الوكيل”.



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023