شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

زيادة مصاريف آداب أسيوط والطلاب يسخرون: انتوا مش عارفين انكم نور عنينا

زيادة مصاريف آداب أسيوط والطلاب يسخرون: انتوا مش عارفين انكم نور عنينا
اقترب موعد بداية العام الدراسي الجديد وبدأت بعض الجامعات الحكوميه تلوح بزيادة المصاريف الجامعية هذا العام وكانت أول صرخة من طلاب كلية الأداب جامعه أسيوط

اقترب موعد بداية العام الدراسي الجديد، وبدأت بعض الجامعات الحكومية تلوح بزيادة المصاريف الجامعية هذا العام، وكانت أول صرخة من طلاب كلية الآداب جامعة أسيوط؛ حيث إن هناك أنباء مؤكدة عن زيادة مصاريف المدينة الجامعية، ورسوم كارنية الجامعة.

قال مصدر بالكلية لـ”رصد”: هذا العام ستزيد مصاريف المدينة الجامعية ضعف ما كانت عليه في العام الماضي ليصبح تأمين المدينة 500 جنيه بدلاً من 320 والمصاريف الشهرية إلى 220 جنيهًا بدلاً من 165؛ كذلك أيضًا تم رفع رسوم كارنية الجامعة لنظام الانتساب إلى 650 جنيهًا.

يقول الطالب هشام علي: “أنا مش هسكن مدينه خالص السنه دى وربنا يعينى على مصاريف الكارنيه إحنا بنضيع وبيت أهلهنا بيتخرب من المصاريف”.

وأضافت شيماء علي: “حسبي الله ونعم الوكيل.. كان الله في عون الوالدين”.

ويقول الطالب هشام أحمد: “بغض النظر عن الموضوع دة إحنا أصلا في بلد حرامية أهم حاجة الناس اللي فوق تشبع وبس”.

وتعلق هبة محمود: أنا أهلى ما يقدروش على مصارف المدينه كفاية مصاريف الكارنية والكتب وكمان زيادة اسعار المواصلات حسبي الله ونعم الوكيل”.

ويسخر محمد علي: “انتوا مش عارفين انكم نور عنينا ولا إية ، ويشاركه هشام السخرية بقوله: يا جماعة خليكوا وطنيين بقى أمال هيجيبوا فلوس الاحتفالات والرقص بتاعت قناة السويس دى منين”.



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023