شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

بعد تأجيل الحكومة رفع تذكرة المترو.. فيس بوك: خايفين من مظاهرات يناير

بعد تأجيل الحكومة رفع تذكرة المترو.. فيس بوك: خايفين من مظاهرات يناير
أطلق مغردون عبر مواقع التواصل الاجتماعي، تعليقات ساخرة؛ تعقيبًا على قرار وزير النقل، سعد الجيوشي، بالتراجع عن رفع سعر تذكرة المترو؛ نظرًا لظروف البلد.

أطلق مغردون عبر مواقع التواصل الاجتماعي، تعليقات ساخرة؛ تعقيبًا على قرار وزير النقل، سعد الجيوشي، بالتراجع عن رفع سعر تذكرة المترو؛ نظرًا لظروف البلد.

وقال الدكتور سعد الجيوشي، وزير النقل، إن أسعار تذاكر مترو الأنفاق لن تزيد في الوقت الحالي؛ لأن ظروف البلد غير مناسبة، و”حتى لا يستخدم أعداء البلد هذا في إثارة المواطنين واستغلال ظروفهم والمتاجرة بها”.

ورأى الكثيرون، أن السبب الرئيسي في التراجع عن قرار رفع سعر التذكرة هوه اقتراب ذكرى ثورة 25 يناير، وهو الأمر الذي تخشاه الحكومة من زيادة الاحتقان لدى الشعب، معتقدين أنه من الوراد ارتفاع سعرها بعد مرور ذكرى الثورة، وكانت التعليقات كالتالي:

– سامحني يارب: “مين قال كده دا الشعب معاه فلوس متلتلة، وحياه أمك غليها والنبي، سنتكوا سودة”.

Maghraby Mohamed-: لأ غليها وحياة أمك عشان البلد تقوم عليكم ولا مستنين ٢٥ يناير يعدي علي خير الأول؟”

Ahmed El Gendy-: “قرار حكيم.. لإن لو غلا كدا هنخلص 2 جنيه اللي الزند قال نعيش بيهم”.

Mido Zoro-: “أكيد طبعًا.. البلد في حالة احتقان شعبي وفي غضب عارم و25 يناير قربت، فمش عايزين الزيادة في التذاكر القشة التي قصمت ظهر البعير”.

Khalid Omran-: “طب ليه قولتوا إن التذكرة هاتزيد هو انتوا ماشين بمبدأ تتكلموا الأول وبعدين تفكروا؟ ولا علشان ٢٥ يناير قرب فحبتوا تعملوا نمرة مع الشعب؟ بس في الآخر الله ينور خبر حلو”.

– هاني سمكة: “هو وزير النقل ده مفكر إن هي زيادة ايه تاني حرام عليكوا.. دا الناس جاعت اتقي الله في الشعب الغلبان.. لإن المترو والسكة الحديد هما مواصلات الغلابة”.

– عمر أحمد: “كل حاجة تم رفع سعرها جت على المترو خليها تكمل”.



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023