شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

بالصور.. معرض الكتاب بالإسكندرية بين ارتفاع الأسعار والإشادة باتساعه

بالصور.. معرض الكتاب بالإسكندرية بين ارتفاع الأسعار والإشادة باتساعه
يواصل معرض الكتاب بالإسكندرية استقبال زواره منذ افتتاحه في 27 فبراير الجاري ويستمر حتى 7 مارس المقبل

يواصل معرض الكتاب بالإسكندرية استقبال زواره منذ افتتاحه في 27 فبراير الجاري ويستمر حتى 7 مارس المقبل.

ويشيد العديد من زوار المعرض باتساع مساحته التي تبلغ 1200 متر بمشاركة 105 ناشرين، وقطاعات وزارة الثقافة مثل دار الكتب والوثائق وصندوق التنمية الثقافية، بالإضافة إلى دور النشر الأخرى ومنها دار أطلس ودار المعارف ودون وتويا والنهضة ودار النشر الفقهية، وغيرها.

ويفتح المعرض أبوابه للجمهور من العاشرة صباحا حتى العاشرة مساء عدا يوم الجمعة من الثالثة عصرا حتى الحادية عشرة مساء.

 كاميرا “رصد” زارت المعرض وأجرت عددا من الحوارات مع زائري المعرض والتجار والقائمين عليه.

وكشف عدد من الباعة والرواد في تصريحات “خاصة” ارتفاع نسب زيارة المعرض عن العام الماضي والذي أقيم فيه المعرض بمسرح محمد عبدالوهاب، إلا أن عددا من القراء اشتكى من ارتفاع الأسعار هذا العام عن غيره.

وقالت سلمى مراد، طالبة جامعية “المعرض كويس أوي السنة دي عن السنة اللي فاتت ومساحته كبيرة وفيه كتب كتير.. أنا كنت محتاجاها لكن الأسعار مرتفعة”.

وقال أحمد عبدالقادر “المعرض كويس وفيه كتب كتير مهمة لكن غالية، والمعرض ناقصه كتب كتير عن السنين اللي قبل كده، وفيه غياب تام لكتب أي حد من المفكرين المعارضين للنظام”.

بينما علق علي فتحي “أنا بصراحة ماليش في جو القراءة والكلام ده بس بحب أدخل أتفرج على معرض الكتاب كل ما يكون في إسكندرية، والسنة دي المعرض شكله كويس ونضيف كده عن السنة اللي فاتت”.

وأضاف محمد عماد “معرض الكتاب السنة دي حلو مافيش كلام وفيه كتب كتير بس فيه كتب كتير مش موجودة، كان نفسي تكون هنا علشان بحثت عنها كتير بره مالقتهاش”.

وسخرت ميريهان سعد قائلة “أكتر حاجة لفتت نظري في المعرض موضوع اللافتات اللي مكتوب عليها الأسعار محسسني إنهم في سوق وبيفكروني بعادل إمام في فيلم “سلام يا صحبي” لما كان بيقول باتنين ونص وتعالى بص”.



X

تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2020