شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

عمرو سمير عاطف: هو إيه اللي بيحصل في سينا يا جماعة؟

عمرو سمير عاطف: هو إيه اللي بيحصل في سينا يا جماعة؟
تساءل المؤلف وكاتب السيناريو، عمرو سمير عاطف، عن ما يحدث في سيناء، مستنكرًا أن يستمر الإرهاب هناك حتى الآن؛ حيث قال -في منشور له على "فيس بوك"-: "مش فاهم وآسف لو كنت بسأل على حاجة ماتخصنيش طبعًا وغلط أكيد إن واحد زيي مجرد....

تساءل المؤلف وكاتب السيناريو، عمرو سمير عاطف، عن ما يحدث في سيناء، مستنكرًا أن يستمر الإرهاب هناك حتى الآن؛ حيث قال -في منشور له على “فيس بوك”-: “مش فاهم وآسف لو كنت بسأل على حاجة ما تخصنيش طبعًا وغلط أكيد إن واحد زيي مجرد مواطن مصري بيتجرأ ويسأل فيها، بس هاتعمل إيه بقى في الفضول: هو إيه اللي بيحصل في سينا يا جماعة؟”.

وأضاف “هو معقول لسه فيه إرهاب وبعدين ده مش مجرد إرهاب دول بيقولوا ناس نزلت في وسط ميدان في العريش وعملوا محكمة وقتلوا اتنين ومشيوا عادي”.

وتابع “عاطف” منشوره قائلًا: “مش عارف والله بس أنا خايف إن قريب ابتدى ألاقي ناس بتقول إن سينا دي حمل علينا والمفروض نسيبها لأهلها ونخلص نفسنا من مشاكلها والله مش بعيد”.

قال مصدر أمني مسؤول، إن بلاغًا ورد، مساء الإثنين، إلى مديرية أمن شمال سيناء، بوقوع جريمتي قتل لمواطن ونجله بميدان الفواخرية بدائرة قسم ثالث العريش.

وقالت مصادر، لـ”التحرير”، إن مسلحين حضروا إلى ميدان الفواخرية وسط مدينة العريش، يستقلون سيارات ملاكي، وقاموا بإنزال الأب من شنطة السيارة وابنه من داخل السيارة، ثم وضعوهما بجوار بعضهما وقاموا بتصوير عملية الذبح وإطلاق الرصاص، وانصرفوا إلى مكان غير معلوم.



X

تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية