شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

بالفيديو.. السيسي: أنا مش إخوان وشريف..ورواد “فيس بوك” البلد مش بتاعتك

بالفيديو.. السيسي: أنا مش إخوان وشريف..ورواد “فيس بوك” البلد مش بتاعتك
قال عبدالفتاح السيسي، خلال لقائه مع ممثلي المجتمع والهيئات البرلمانية والإعلاميين الذي عقد اليوم بمجلس النواب "أنا عمري ما كلمتكم عن نفسي، بس انتوا محتاجين تعرفوا حاجات عني، واسمحوا لي أكلمكم عن نفسي شوية".

قال عبدالفتاح السيسي، خلال لقائه مع ممثلي المجتمع والهيئات البرلمانية والإعلاميين الذي عقد اليوم بقصر الاتحادية “أنا عمري ما كلمتكم عن نفسي، بس انتوا محتاجين تعرفوا حاجات عني، واسمحوا لي أكلمكم عن نفسي شوية”.

وأضاف “أنا بكلم المصريين كلهم لأنهم مش عارفيني، اللي في الجيش عارفيني وعارفين أخلاقي كويس، لما اتعينت وزير دفاع كانت فرصة لأي انتهازي يقولهم أنا منكم ومعاكم”.

وتابع: “لا والله، أنا قدمتلهم نفسي وقلتلهم أنا مش إخوان ومش هبقى إخوان ومش سلفي ومش هبقى سلفي، أنا إنسان مسلم بس، أنا بقول الكلام ده لأول مرة”.

وأضاف أنه أكد للدكتور محمد مرسي أنه “مصري شريف لا يباع أو يشترى”.

وبعد دقائق معدودة من الخطاب، انهالت التعليقات الساخرة والغاضبة من كلمته على مواقع التواصل الاجتماعي، التي جاءت كالتالي:

-Hhe: “حتى انت الجهل عشش عليك سلفي لغة الرجوع إلى الأجداد والآباء واصطلاحًا الرجوع إلى خير القرون كما قال صلى الله عليه وسلم: خير القرون قرني ثم الذين يلونهم ثم الذين يلونهم. والحمد لله كل مرة بتظهر على حقيقتك وتبرأت من هذه القرون”.

-Dada: “أولًا دول لا يمثلوا الشعب، الحاجة التانية هو أي كلمة إخوان ولا سلفي المهم آخر الكلام البلد مش بتاعتك ولا بتاعت غيرك انتوا موظفين عند الشعب والشعب بيقول لا للبيع وخرجتوا الناس عن شعورها لا للبيع مصر مش للبيع ومتخليش دي القشة اللي تقصم ظهر البعير خلينا ساكتين”.

-Shahd: “المفروض أنت رئيس لكل المصريين يا معلم وعلى أساس أن الإخوان باعوا البلد على الأقل الإخوان ما اتنزلوش على أرض بلادهم لحد مقابل الرز”.

-طارق: “ياخي غور في داهية احنا خلاص مش عايزينك دا انت أفسدت الأزهر بقوا يضللوا معاك حسبي الله ونعم الوكيل فيك”.

-Abu: “هو مصمم إن يرمي مشاكله على طرف تاني ويخلق عدو علشان يوهم الشعب إن هو السبب ف كل البلاوي اللي في البلد”.

-Rofaida: “حسبي الله ونعم الوكيل فيك خاين ليوم الدين هتبيع مصر حته حته انا بتف على نفسي يوم ما كنت بقول جه رئيس محترم لمصر بيع زي ما غيرك باع السعودية تديلك الرز والسودان هتديلك كام عجل واعمل فتة على روح الشعب….”.



X

تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2020