شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

فيديو.. السيسي لرئيس الحكومة: «أنا بزنقك»

عبد الفتاح السيسي

قال عبدالفتاح السييسي لرئيس الحكومة المصرية شريف اسماعيل خلال جلسات منتدى شباب العالم: «أنا كده بزنقك»

وطلب السيسي من شريف إسماعيل رئيس مجلس الوزراء، الرد على اقتراح أحد الشباب المشاركين في منتدى شباب العالم حول طرق تنمية المحافظات المصرية، قائلا «أنا معايا رئيس مجلس الوزراء وعايز أديله الفرصة إنه يتكلم مش أنا بس اللي أتكلم.. ميصحش كده»، ثم وجه الحديث إلى اسماعيل «ولا أنا بزنقك».

 

وأشار خلال مشاركته بجلسة «تحديات وقضايا تواجه شباب العالم.. سبل المواجهة لصناعة المستقبل»: «التجربة اليابانية في التعليم أرى أننا من الممكن أن نستفيد منها؛ لذلك تواصلنا مع الجانب الياباني لإقامة مشروع المدارس المصرية اليابانية»، مضيفا «عشان لما بعد ست سنين وأنا مش موجود لو الموضوع منجحش، الناس ميقولوش طبلوا له ومحصلش حاجة، أنا هقعد على التجربة لحد ما ننجحها».

وتابع: «لو فضلنا ساكتين هنضيع، لو تحركنا تزعلوا لما تزعلوا تتحركوا لما تتحركوا تتلخبطوا لما تلخبطوا تهدوا البلد.. وإن متحركناش هنفضل عاجزين فأنتو تحسوا بالعجز فتتحركوا فتهدوا البلد.. في جميع الحالات متتحركش، قلنا لا هنتحرك وأنا أثق في وعي المصريين».

وزعم السيسي إلى أن حواره مع الشعب بكثير من الصراحة والشفافية السبيل الوحيد لمواجهة كل من يرغب في هدم الدولة المصرية، قائلًا :«الشعب هو اللي يقف لمواجهة الهدم مش أنا ولا الحكومة تقدر».

واستطرد أن النمو السكاني على مدى 50 عامًا هو «مسألة تعوق التقدم وتحسين أحوال المواطنين بشكل ملموس، ويأكل كل الجهود التي تقوم بها الدولة»،مشددا«إحنا مش عايزين عدد».



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023