شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

بالفيديو.. أشهر اللقطات الساخرة لمهاجمي ثورة 25 يناير

لافتات لمتظاهرين في ثورة يناير

بعد 7 أعوام من ثورة 25 يناير، ما زال المصريون يتذكرون العديد من اللقطات الإعلامية والتصريحات لبعض الفنانين التي شغلت الرأي العام آنذاك وأثارت سخرية الملايين.

رصدنا لكم أهم هذه اللقطات:

1- ريش عفاف شعيب

هاجمت الفنانة عفاف شعيب، عبر إحدى الفضائيات، المشاركين في ثورة 25 يناير، والتي وصفت ما تعانيه بسبب الثورة، وهو ما أثار سخرية المصريين.
حيث قالت شعيب: «إحنا منهارين، إنتي عارفة 10 أيام يعني إيه؟، بنت أخويا بتقولي: عمتو نفسي آكل بيتزا، نفسي آكل كباب، ابن أخويا طفل عمره سنتين بيقولي نفسي آكل ريش».

وأضافت «إحنا متعودين نجيب كل يوم عشا وكده، دلوقتي كل المطاعم قافلة، أي مغلقة، هأكل العيال إيه؟».

2- مخدرات طلعت زكريا

هاجم الفنان طلعت زكريا المشاركين في ثورة يناير والمعتصمين في ميدان التحرير موجهًا لهم أشد الاتهامات وترويج الشائعات عنهم.

حيث صرح زكريا، في تصريحات بإحدى الفضائيات، «ما يدور في ميدان التحرير دلوقتي طبل وزمر ورقص وبنات وشباب ومخدرات وعلاقات جنسية كاملة».

3- مكالمة تامر بتاع غمرة

من أشهر المواقف التي ما زال يتداولها المصريون حتى المداخلة الشهيرة لمواطن يدعى تامر، من غمرة، والتي استغاث فيها وهو يبكي وقال: «إحنا السبب، إحنا اللي هنتكتب في التاريخ إن إحنا اللي بهدلنا البلد، لأ والله لأ».

وأضاف تامر، في مداخلته عبر شاشة التلفزيون المصري «في ناس كتير عاوزة تمشي، ومجموعات كتير بنحاول نمنعهم، وهما أجانب وبيتكلموا english language كويس جدا، وموجودين معانا طول الوقت وكانوا بيتظاهروا معانا، وهما بيوجهوا النداء للناس جوة دلوقتي علشان يبقى الشعار يوم الخلاص».

4- عمرو مصطفى وثورة الفوتوشوب
كان الملحن عمرو مصطفى من أشد المعارضين والمهاجمين لثورة 25 يناير منذ بدايتها.

وصف الملحن الشهير ثورة 25 يناير، بأنها مؤامرة من دول أجنبية مختلفة بزعامة أمريكا، ونكسة على مصر، مصرحًا بأن أعداد المتظاهرين في ميدان التحرير كانت «فوتوشوب».



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023