شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

السيسي: محتاجين نضيف 20% ذرة على القمح لتخفيض تكلفة رغيف الخبز

قال السيسي إن التعداد السكاني لمصر ارتفع 25 مليون نسمة منذ عام 2011، متسائلا: “هل الإنتاج الزراعي زاد ما يساوي الزيادة السكانية بـ25 مليون؟”.

 

جاء ذلك خلال مداخلة للسيسي على هامش افتتاحه مشروعات تنموية وزراعية جديدة في جنوب الوادي بحضور العديد من الوزراء والمسؤولين.

كما تحدث السيسي عن خلط القمح بالذرة لتقليل الاستيراد وتكلفته على الدولة، وقال: “أتوقف عند تجربة خلط القمح بالذرة، الناس بتقول ذرة إيه؟، إحنا بنقول حاجة معقولة ما تغيرش كثيرًا في الطعم والمواصفات ولا الشكل، وفي النهاية أنت بتتكلم عن نسبة 20% من الذرة (تُضاف للقمح)”.

 

ورد عليه رئيس الوزراء المصري، الدكتور مصطفى مدبولي، قائلا: “18 مليون طن سنويًا”، فرد السيسي بنبرة ساخرة: “الدكتور مصطفى بينكد عليا إننا بنستهلك 18 مليون طن قمح”.

 

وأوضح السيسي: “لو استخدمنا تلك الكمية من الذرة فتعني 20% من إنتاج القمح يعني 2 مليون طن لأن إنتاجنا من القمح لن يغطي احتياجتنا، لكن الذرة يمكن أن يغطي جزءًا كبديل للقمح”، وأكد السيسي: “أه هأعمل دا، 2 مليون طن قمح يعني 600 مليون دولار، لأن تكلفته هتقل وهتوفر عليا مثلا ما بين 400 -600 مليون دولار التي نستورد بها تلك الكمية من القمح”.

 

وتساءل: “حد عارف رغيف العيش بيتكلف كام دلوقتي؟ أنا أقول لكم: جنيه وربع، أصل فيه ناس ما بتحبش تتكلم… ليه ما بتتتكلمش؟ ليه ما بتقولش؟، لا هو عيب ولا حرام، الرغيف أبو شلن دا، بعد ما كانت الدولة بتحط 20- 30 مليار جنيه بقت بتحط 130 مليار جنيه دعمًا للخبز، ولما تكون عندي فرصة إني أزود ذرة بنسبة 20% في إنتاج الخبز أنا موافق، وأنت اليوم بتحاول تساعد من غير ما تمس الغلبان أو تأذيه”.



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023