شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

فيديو..رد فعل نساء سيناء بعد هدم الجيش لبيوتهن

فيديو..رد فعل نساء سيناء بعد هدم الجيش لبيوتهن
في مشهد شبيه بطرد الكيان الصهيوني لأهل القدس من قراهم بعد هدم بيوتهم رصدت الكاميرات رد فعل غاضب من نساء...

في مشهد شبيه بطرد الكيان الصهيوني لأهل القدس من قراهم بعد هدم بيوتهم رصدت الكاميرات رد فعل غاضب من نساء سيناء ضد الجيش المصري بعد تفجير بيوتهم بمنطقة رفح والعريش دون سابق إنذار وتهجيرهم من المنطقة .

 

تنفيذا لمطالب الكيان الصهيوني بإنشاء منطقة عازلة في سيناء لحصار غزة مع الكيان وقد صورت الناشطة السيناوية "منى الزملوط" هذا المقطع.

 

وقالت الضحية الأولى في الفيديو:"حسبنا الله ونعم الوكيل هجموا علينا بدون سابق إنذار وطردونا وسرقوا دهبنا وهدومنا وفجروا البيت كتاب الله يحرققوه زي كدة ويشردونا في الشوارع عندنا حالة ولادة وأطفالنا في الشوارع سرقوا البطاطين والعبايات مش مسلمين زينا مش موحدين بالله دول لو يهود ما يعملوا فينا كدة اليهود أحسن منهم".

 

وقالت الضحية الثانية:"دهبنا سرقوه وقالولنا اطلعوا برة حنفتش البيت وبعد كدة حطوا متفجرات من دون ابلاغنا وفجروه وسرقوا الدار قبل ما يفجروها".

 

وقالت الضحية الثالثة:" احنا مسلمين حرام عليكا احنا كنا بنقول أيد واحدة ليه بيعملوا كده وين نروح الله لا يسترهم في الدنيا ولا الاخرة الله يلعن الجيش المصري".

 

وقالت الضحيية الرابعة:" قلناله الله يخليك يا بيه ماتفجر البيت وأقسم لنا الضابط أنه لن يفجر البيت وبعد ذالك فجرة بعد أن طردنا منه وكانوا بيسرقوا الغنم والبطاطين والهدوم والدهب هو ده العدل زرعوا المتفجرات وفجروا البيت بالعفش سنة مفرحوش عليه الجيش ضحك علينا".

 

 



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023